• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Att känna sig motiverad är det viktigaste för att lyckas nå sina viktmål. Denna artikel ger dig flera tips på hur du håller din motivation uppe.

Ta en dag i taget
Tänk inte på hela sträckan. Ta en dag i taget så går det lättare. Det som känns motigt i början blir snart en vana som känns naturlig.

Använd motiverande knep
Fundera på vilket motiverande knep som passar dig bäst. Kanske ska du hänga fram jeansen som är för små så att du påminns om ditt mål eller formulera några stärkande ord som du upprepar för dig själv. För andra kan samtal med en god vän vara det som peppar bäst.

Agera inte på impulsen att äta
När tanken på en chokladbit eller bulle far genom huvudet, notera tanken men låt den bara passera. Ibland kan lusten att äta handla om annat än hunger, exempelvis att du är orolig eller ledsen. Försök då att stanna i känslan istället för att bedöva dig med mat.

Hej då till negativa tankar
Många människor plågas av tankar om att de är tjocka, fula, värdelösa, inte klarar av någonting och så vidare. Det är inte konstigt att ha sådana tankar, det har de flesta människor – även de allra snyggaste supermodellerna. Men det är INTE sant! Dina negativa föreställningar har inget med verkligheten att göra. När du fylls av sådana förgörande tankar – säg genast hej då till dem.

Sätt upp delmål
Sätt inte upp mål som tar lång tid att nå. Om ditt mål är att gå ned totalt 15 kilo, sätt då till exempel fem kilo som första delmål. Då känns det lättare att nå målet.

Belöna dig själv
Tänk ut en belöning som du ska unna dig när du har nått ditt delmål. Kanske ett frisörbesök eller inköp av ett nytt plagg i mindre storlek. Tänk vad fin du kommer att känna dig!

Aktivera dig med andra saker
Sysselsätt dig med saker som du tycker om. Ta promenaden med bästa väninnan, gå på museum eller vad du nu tycker om att göra. Genom att du ägnar dig åt andra saker håller du tankarna borta från mat.

Acceptera att det kan kännas lite tufft mellan varven
Att förändra kan vara lite jobbigt. Särskilt i början. Du kommer nog att vara hungrig och kanske irriterad i början av din diet. Acceptera att det känns så och bestäm dig för att det är helt okej. Då blir det faktiskt genast mycket lättare. Allt behöver inte vara rosaskimrande hela tiden. Kom ihåg att det är något bra som väntar där framme.

Om du faller en dag, ta nya tag nästa dag
Det är inte allt eller inget. Om du skulle falla för en frestelse en dag så är inte allt förstört. Det är en ny dag imorgon. Det är bara att ta nya tag!

Du är värd att må bra och känna dig nöjd med dig själv
Det viktigaste av allt är kanske att du accepterar att du är värd att känna dig snygg och må bra. Det är inte ovanligt att vi människor har sidor hos oss själva som faktiskt gör ned oss. Som säger till oss att vi inte är värda framgång. Balansera upp den sidan med ett starkt: ”Jag är värd!”. För det är du.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM