• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Vi möts dagligen av olika tips på hur man går ner i vikt. Men vad är egentligen sant och falskt?

 

1. Du går inte upp i vikt om du äter efter 18.00
Du behöver inte nödvändigtvis gå upp i vikt av att äta sent på kvällarna. Allt beror på hur din livsstil ser ut och vad du har för dygnsrytm. Om du efter att ha ätit middag spenderar resten av kvällen med att kolla på TV i soffan och sedan går och lägger dig med en gång kan du eventuellt gå upp i vikt. Men, till skillnad från vad många tror, så förbränns de kalorier du stoppar i dig under kvällen lika snabbt som de du får i dig under dagen. Det handlar helt enkelt om att göra av med de kalorier du får i dig. Dessvärre brukar man vara mer stillasittande på kvällarna än på dagarna och det gör att man kan gå upp i vikt om man äter sent på kvällarna. Dessutom har man oftast ett större sug efter sötsaker och andra onyttigheter på kvällarna och tenderar att stoppa i sig mer än vad man kanske egentligen behöver.

 

2. Promenader är inte mer effektivt än löpning för viktnedgången
Kroppen använder olika bränslekällor vid lågintensiv (promenader) och högintensiv (löpning) aktivitet. Vid lågintensiv aktivitet använder kroppen i huvudsakligen fett som bränslekälla och vid högintensiv kolhydrater. Oavsett vilken bränslekälla kroppen använder handlar det om att göra av med så mycket energi som möjligt för att gå ner i vikt. Därför är det alltid mer effektivt att välja en mer intensiv träning om syftet är att gå ner i vikt.

 

3. Du går inte ner mer i vikt om du äter färre måltider
Om du totalt äter färre kalorier under en dag genom att hoppa över vissa måltider kan du till en början tappa ett par kilo men det kommer inte fungerar långsiktigt. Kroppen går sakta in i ett svälttillstånd för att spara på energi vilket resulterar i att din viktnedgång avstannar. Att hoppa över måltider under dagen leder ofta till att man äter mer på kvällen än man annars skulle gjort. Dessutom kan din ämnesomsättning gå ner avsevärt vilket påverka din viktnedgång negativt. För bästa möjliga ämnesomsättning ska man äta fem måltider om dagen (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag). Se gärna vår Matförslag.

 

4. Du går inte ner mer i vikt av att äta light-produkter
Du blir mätt snabbare av fet mat. Det innebär att du ofta äter mer av light-produkter vilket gör att du snarare går upp i vikt än ned. Dessutom innehåller många light-produkter sötningsmedel som i sig inte innehåller någon energi men som genom sin söta smak lurar hjärnan och gör att du kan bli sugen på mer sött.

 

5. Det finns inga genvägar till att gå ner i vikt
“Ät som vanligt och ge ner i vikt”. Du har säkert läst denna mening på många löpsedlar men tyvärr är det inte sant. Du måste ändra dina matvanor och livsstil för att gå ner i vikt. Men även små förändringar vad gäller kost och motion kan ge effekt. Det är bättre att göra lite än inget alls.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM