• Supergoda produkter med få kalorier
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Kaloriförbränning gå ner i vikt

Vi bränner kalorier dagligen, även om vi inte rör på oss, men om du ska gå ner i vikt så är det också effektivt att bränna kalorier genom fysisk aktivitet. I denna artikeln får du svar på frågor om kaloriförbränning, och hur du mest effektivt kan öka den.

Hur kan jag bränna kalorier?

Vår kropp kan bränna kalorier på flera sätt. Alla förbränner kalorier genom vilometabolismen, som är kaloriförbränning under vila. Vilometabolismen håller igång vår kropp och utgör största delen av vår dagliga kaloriförbränning. Vilometabolismen varierar något mellan åldrar, kroppsstorlek och kroppssammansättning. Män har till exempel en högre kaloriförbränning under vila än kvinnor. Utöver det så krävs det energi för att smälta maten vi äter, det kallas för matens termiska effekt.
Den sista faktorn som kan påverka din dagliga kaloriförbränning är fysisk aktivitet. Kaloriförbränning från fysisk aktivitet är den du kan påverka själv, och är helt beroende av hur aktiv du är och vilken typ av aktivitet du utför.

Var aktiv varje dag

Regelmässig fysisk aktivitet kommer att öka din kaloriförbränning, även när du inte tränar. Fysisk aktivitet kommer därför att vara extra viktig för dig som ska gå ner i vikt eller hålla vikten. Arbetsdagen kan vara stillasittande för de flesta, och vi går miste om många tillfällen av kaloriförbränning. Försök därför att hitta 10 minuter per dag då du ökar pulsen. Många mindre förändringar kan gemensamt ge resultat.

Här är några tips till dig som vill vara mer fysiskt aktiv under arbetsdagen:

  • Gå av bussen några stopp tidigare
  • Gå eller cykla till och från jobb
  • Ta alltid trappan
  • Gå en liten promenad under lunchen
  • Gör knäböj varje timma
  • Gå undertiden du borstar dina tänder
  • Planera in ett liten träningspass under dagen, det är bättre än ingenting

Läs mer: Kaloriförbrukning

Hur bränner jag kalorier fort?

Konditionsträning är väldigt bra träning för effektiv kaloriförbränning, speciellt konditionsträning med hög intensitet. Starta till exempel med intervallträning – en enkel och tidseffektiv träningsmetod.

Här kommer ett exempel på ett pass:

    • Uppvärmning: 10 minuter
    • Intervaller: 4min x 4min. Snabb gång/jogg/löpning – 4 minuters vila. Återupprepa 4 gånger.
    • Avslutning: Varva ner i 10 minuter

Styrketräning kan också ge effektiva resultat vid kaloriförbränning, speciellt efter träningspasset. Många kvinnor undviker tung styrketräning, trots att det är nyckeln till effektiv kaloriförbränning.

Tips: Läs mer om styrketräning och övningar här. 

Mixa träningen

De flesta associerar konditionsträning med löpning. Trots att den träningsformen är väldigt effektiv för kaloriförbränning, så finns det andra fysiska aktiviteter som får dig att bränna kalorier. Variation kan också ge motivation.

Här kommer ett exempel på alternativ till löpningen:

  • Rodd
  • Boxning
  • Cross fit
  • Hopprep
  • Spinning

Hur mycket förbränner jag på 30 minuter?

Om en person på 75 kilo genomför ett pass på 30 minuter, kommer personen att se olika resultat av kaloriförbränning, beroende på vilken typ av fysisk aktivitet och intensitet.

Nedan kan du få en ungefärlig uppfattning om hur många kalorier du bränner på 30 minuter:

  • Yoga: 139 kalorier
  • Snabb gång (6 km/h): 214 kalorier
  • Aerobics (medel till hög intensitet): 229 kalorier
  • Spinning (medel till hög intensitet): 263 kalorier
  • Styrketräning (medel till hög intensitet): 225 kalorier
  • Kickboxning (medel till hög intensitet) 375 kalorier
  • Löpning (10 km/h): 375 kalorier
  • Squash (medel till hög intensitet): 450 kalorier

Hur kan jag bränna kalorier hemma?

Känns gymmet väldigt avlägset under tillfällen? Då ska du komma ihåg att hemmaträning också kan ge en effektiv kaloriförbränning. Tips: Se fler tips på hemmaträning här.
Ett annat tips är att ladda ner en app som har många förslag på olika träningsmetoder – 7 minute workout, Fitplan eller sworkit är alla effektiva medel för kaloriförbränning.
Glöm inte att ta på dig träningskläder! Det kan bidra till att du svettas lite extra och därför ökar kaloriförbränningen.

Är kaloriförbränning det bästa sättet för viktnedgång?

Om en person minskar antalet kalorier i maten, och en annan person upprätthåller sitt kaloriintag men ökar mängden fysisk aktivitet, så kommer personen som minskar kalorier att uppleva en snabbare viktnedgång. Grunden till det är enkel: Det är lättare att minska intaget av mat med 500 kalorier, än att ”svettas” bort 500 kalorier. 7 kilometer jogg krävs för att bränna 500 kalorier.
Visste du att Nutriletts smart meal bars endast innehåller så lite som 200 kalorier?

Läs mer om våra bars här!

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM