• Supergoda produkter med få kalorier
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
kalorier per dag

Ett intag av kalorier är viktigt för oss. Vet du hur många kalorier du bör få i dig per dag för att hålla vikten, eller för att gå ner i vikt? Nedan ska vi ge dig svaren på frågor om kaloriförbrukning.

Hur många kalorier per dag – hålla vikten

Det är omöjligt att beräkna exakt hur många kalorier man behöver. Det är likväl några formler som kan ge oss en indikation på hur många kalorier man är i behov av under löpet av en dag. Det är individuellt hur mycket energi man är i behov av. Energibehovet varierar från kön, ålder, längd och aktivitetsnivå. En tumregel är att kvinnor bör få i sig runt 2000 kalorier per dag för att upprätthålla sin vikt, medans män behöver 2500 kalorier per dag.

Grovt uträknat: Multiplicera din egen vikt med 30, så får du fram ett ungefärligt energibehov för ett dygn. Om du väger 70 kg kommer uträkningen se ut såhär:

30 kcal x 70 kg = 2100.

Dagarna med träning ger ett något större behov för kalorier.

Visste du att Nutriletts barer kan innehålla så lite som 105 kalorier? Ett perfekt mellanmål för dig som vill hålla vikten. Läs mer om våra barer. 

Hur många kalorier per dag – minska vikten

Om målet är att gå ner i vikt bör du skapa en obalans mellan energiintag och energiförbrukning. Den största källan till att lagra energi är vår fettvävnad – när vi tar in mer energi än vi förbrukar, så lagras överskottet av energi i fettvävnaden. I motsats kommer kroppen att hämta energi från fettvävnaden när vi får i oss mindre än vi behöver. När det sker så går man ner i vikt.

1 kilo fett motsvarar 7000 kalorier…

Det vill säga att om du ska gå ner 1 kilo, så måste kroppen förbruka 7000 kalorier.
Vi rekommenderar alltid en långsam viktnedgång för att inte tappa muskelmassa. En långsam viktreduktion utgör en viktnedgång på 0,5 – 1 kg i veckan. Det utgör 500 – 1000 kalorier i energiunderskott varje dag.

Kom ihåg: När du förändrar din vikt så kommer också ditt behov av energi att förändras.

Läs också: Vad är kalorier? 

Kan jag gå ner i vikt om jag har olika kaloriintag för varje dag?

För de flesta kan det vara svårt att hålla sig till exakt samma kaloriintag, dag till dag. Oavsett om du ska gå ner i vikt, eller behålla vikten, så kommer intaget att variera något. Om du får i dig några extra kalorier på lördagen efter en bättre lördagsmiddag och lite snacks, hamnar du i ett överskott den dagen, men så länge du hamnar på ett underskott en annan dag, kommer inte vikten att ändra sig.

Måste jag träna för att få ett underskott av kalorier?

Om målet är att gå ner i vikt, och du inte är motiverad till att vara fysiskt aktiv är du inte i nöd till att träna. Trots det så är det viktigt att nämna att du som tränar regelbundet har större chans till att upprätthålla vikten efter att ha nått ditt mål. Det ska också sägas att desto mer muskler du har, desto mer kalorier förbränner du under vila.

Läs också: Kaloritabell – kalorisnål mat

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM