• Supergoda produkter med få kalorier
  • Snabba leveranser
  • Säker betalning med Klarna
nyttig frukost

Är du en frukostperson, eller klarar du inte av att äta på morgonen? Vi har alla hört att frukost är det viktigaste målet på dagen, stämmer det? I denna artikeln ger vi dig svaret, och tipsar om nyttig frukost för dig som vill gå ner i vikt, eller hålla vikten.

Behöver jag äta frukost?

Det finns inga klara bevis som talar för att du måste äta frukost. För några är frukosten det viktigaste målet på dagen, medan andra inte klarar av att äta på morgonen. Vissa tar tillfället i akt att få i sig en nyttig frukost full av vitaminer, mineraler, fiber, proteiner och fett. En nyttig frukost kan säkra att du får rätt mängd energi för att starta dagen.

Här har du tre bra frukostrecept:

Nyttig frukost – gå ner i vikt

Om du ska gå ner i vikt så kan det vara fördelaktigt att få i sig en nyttig frukost baserad på proteiner och fiber. Det jämnar ut ditt blodsocker, vilket minskar risken för att äta för mycket under dagen och ger dig mindre sötsug.

Hoppar du över en nyttig frukost så kan det leda till många scenarier:

  1. Storlunch: Du har hoppat över en nyttig frukost och runt lunchtid är du så hungrig att du äter en gigantiskt portion. Totalt sätt kanske detta blir mer än om du hade startat dagen med en nyttig frukost.
  2. Eftermiddagssnacks: Du har hoppat över en nyttig frukost, men har fått i dig en liten lunch. Du har generellt ätit lite under dagen och blodsockret är ojämnt. Du har ett söt eller salt-sug och köper dig antagligen något snacks.
  3. Onyttig middag: Du har hoppat över en nyttig frukost och lunchen. Eftersom du inte har ätit på hela dagen så är blodsockret lågt, och du har lust på något annat än sallad till middag. Det är då hög risk att du äter en onyttig middag .

Känner du igen dig i någon av scenarierna? Då kan en nyttig frukost vara något för dig.

Läs mer: Vad ska jag äta efter träning? 

Nyttig frukost i liten portion

Det kan vara smart att testa en nyttig frukost, men i mindre portion. Här kommer några exempel:

  • En liten näve med havre, blåbär och lättmjölk
  • Naturell yoghurt med lite frukt och nötter
  • Frukostsmoothie!

På Nutrilett har vi flera bra förslag på nyttiga frukostsmoothies. Gå in och läs mer om våra smoothies här.

Nyttig frukost – vad ska jag äta?

En nyttig frukost bör innehålla rikligt med fiber och proteiner. Fiber finns i fullkornsprodukter, nötter, frukt, bär och grönsaker. Proteiner bidrar till en jämn blodsockernivå och mättnadskänsla, och finns i matvaror som köttpålägg som skinka, kalkon och kyckling. Mjölk och mejeriprodukter innehåller också rikligt med protein. För en nyttig frukost, välj till exempel yoghurt eller mjölk tillsammans med fullkorn.

Läs mer: Nyttig mat på resan

Relaterade Blogginlägg