Så lyckas du förändra din livsstil

Det kan kännas tufft att börja leva på ett nytt sätt. Bättre matvanor och regelbunden träning kan upplevas som svåra förändringar, och ibland är inte motivationen på topp. Kostrådgivaren Marie Brochmann delar här med sig av sina bästa tips för hur du kan lyckas förändra din livsstil och gå ned i vikt.

Hitta din innersta motivation

Gör klart för dig själv varför du vill gå ner i vikt. Om du vill göra en livsstilsförändring som håller i längden måste du kunna påminna dig själv om varför det är värt att ställa om din kost och träning.

Är det för att du vill må bättre? Få mer energi i vardagen? Minska belastningen på dina knän? Eller något helt annat?

Försök hitta fram till din egen innersta motivation. Om du kan komma åt din innersta drivkraft, som kanske inte bara handlar om att gå ner i vikt, kan du ofta finna en oanad källa till styrka.

Lägg tid på planering

Att förändra sin livsstil är ett projekt som kräver tid och eftertanke. Det betyder att du behöver lägga tid på att fundera på hur du ska klara av förändringen. Vissa saker kan vara ok att kompromissa med, andra inte.

Du kan bestämma dig för att fortsätta äta godis, men bara på lördagar. Unna dig själv belöningar när du gått ner ett visst antal kilon. Vill du kanske fortsätta äta ditt favoritpålägg till frukost, men bara lägga hälften så mycket på mackan?

Gör rätt val

För att lyckas i längden behöver du välja mat och träning som du tycker om.

Fundera på hur kan du göra din kost sundare, samtidigt som du fortsätter äter mat som du gillar. Föredrar du färsk sallad framför kokta grönsaker? Då ska du välja det förstnämnda.

Plåga dig inte i onödan, då blir det mycket svårare att hålla motivationen uppe. Däremot kan du se det här som ett tillfälle att upptäcka nya favoriter – prova olika nya, hälsosamma recept som du tycker om och kan variera med under veckan.

Välj en träningsform som motiverar dig. Föredrar du promenader, cykling eller att gå till gymmet? Vill du träna själv eller i grupp? Vill du pusha dig själv när du tränar eller trivs du bättre med lågintensiva men längre träningspass? Välj det som känns rätt för dig.

Se till att inte bli uttråkad

Variation är viktigt! Ät omväxlande måltider så att du inte blir uttråkad. Lägg tid på att surfa runt på matbloggar och hemsidor med nyttiga recept för att bli inspirerad.

Variera även din träning. Träna med olika belastning, växla mellan intervaller och långdistans, byt miljö.

Jobba mot mål

För att behålla motivationen är det viktigt att sätta upp realistiska mål, både på kort och lång sikt. Då får du en känsla av att vara på rätt väg när du når ett delmål och får motivation att hålla kvar vid din plan.

Använd ”morötter” som du kan belöna dig själv med när du når delmål och huvudmål. Belöna dig själv på sätt som inte har med mat att göra – som att köpa nya kläder när du når delmål, eller en härlig resa när du nått ett större mål.

Hitta en motivationspartner

Försöka att skaffa en motivationspartner som du kan prata om dina nya livsval med. Det kan vara en partner, vän eller familjemedlem. Du skulle kunna träna tillsammans med den här personen. Kanske kan ni också testa goda, nyttiga recept tillsammans?

Minns din inre motivation

Påminn ofta dig själv om varför du lagt om din livsstil. Återvänd till tankarna om varför du bestämt dig för en förändring. Där kan du alltid hämta kraft till att fortsätta framåt.

I början, när du är som mest motiverad, är det bra om du skriver några rader till dig själv om varför du gör det du gör. Då kan då läsa dem igen längre fram och hitta tillbaka till orsaken till att du påbörjade din resa.

5 snabba tips för en hälsosammare vardag

Slutligen kommer här fem tips som du kan hålla i minnet för att hålla farten och motivationen uppe på din resa mot ett hälsosammare liv:

  • Slarva inte med måltidsrutinerna. Ät frukost, lunch, middag och mellanmål på regelbundna tider.
  • Sätt dig ner varje söndag och planera för hur du ska träna och äta under veckan.
  • Gör alltid en inköpslista innan du går till affären för att handla mat.
  • Komponera måltider där hälften av tallriken består av grönsaker, en fjärdedel av fisk eller magert kött och den sista fjärdedelen av fullkornsprodukter (t.ex. fullkornspasta).
  • Tillåt dig själv små mängder lördagsgodis som en stående belöning. Men håll dig borta från godis och snacks på vardagar.

Lycka till!