• Supergoda produkter med få kalorier
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
hur räknar jag kalorier?

Hur många kalorier finns det i maten du äter? Får du i dig rätt mängd kalorier för att minska eller hålla vikten? Hur räknar du kalorier? I denna artikeln svara vi på dessa frågor med fler och delar med oss av olika tillvägagångssätt för att räkna kalorier.

Räkna kalorier

Den största och främsta anledningen till att du ska räkna kalorier är för att säkerställa dina näringsbehov, för din vikt, kroppsstorlek och fysiska aktivitet. Grunden till att många räknar kalorier är också för att kunna balansera sitt kaloriintag med personliga mål för viktnedgång. Att räkna kalorier är alltså bra för dig som vill få i dig rätt mängd kalorier, för att reducera vikten, eller hålla vikten.

Äter du nyttigt men saknar fortfarande energi? Äter du lite men går fortfarande inte ner i vikt? Detta är vanliga problem som ofta kan förklaras av vårt kaloriintag. Risken finns att vi har ett underskott av kalorier eller att vi inte får i oss rätt mängd näringsämnen för att kroppen ska kunna producera den energi vi behöver genom dagen. Och vid viktminskning så är mättnad INTE ett säkert mått på om du fått i dig rätt mängd kalorier eller inte.
Att räkna kalorier kan vara ett effektivt medel vid sådana situationer.

Läs mer: Kaloritabell – kalorisnåla livsmedel

Hur räknar jag kalorier?

Att räkna kalorier kräver stor disciplin! För många kan det vara en bra start, för att få kunskap om olika måttenheter och kaloriinnehållet i maten som du äter. Det finns främst två sätt som du kan använda dig av för att räkna kalorier:

Väg din mat

För att räkna kalorier så är ett alternativ att väga maten och bokföra hur många kalorier varje enkel måltid innehåller. Att väga maten är den mest exakta metoden för att ha kontroll på energiintaget. Önskar du att använda dig av denna metoden så kan du köpa dig en mat-våg.

TIPS: Väg alla matvaror separat, exempelvis om du ska äta yoghurt och müsli så ska dessa två ingredienser vägas var för sig. Det är också fördelaktigt om din mat-väg är digital för att visa på precisa gram.

Kaloriräknare – App

En enklare version är att använda en app för att räkna kalorier. Det är en app som talar om hur många kalorier som varje matvara innehåller, och hur många kalorier du fått i dig under dagen. Dessa kaloriräknande appar innehåller stora databaser med livsmedel och specifika måltider. Utöver kaloriräknare finns det ofta andra funktioner såsom information kring näringsvärde, protein-,kolhydrats- och fettinnehåll.

TIPS: Önskar du att testa denna metoden? Ladda ner appen Lifesum.

Hur mycket kalorier behöver jag?

Om målet är att gå ner i vikt bör du skapa en obalans mellan energiintag och energiförbrukning. Den största källan till att lagra energi är vår fettvävnad – när vi tar in mer energi än vi förbrukar, så lagras överskottet av energi i fettvävnaden. I motsats kommer kroppen att hämta energi från fettvävnaden när vi får i oss mindre än behovet. När det sker så går man ner i vikt.

1 kilo fett motsvarar 7000 kalorier, det vill säga att om du ska gå ner 1 kilo, så måste kroppen förbruka 7000 kalorier.

Vi rekommenderar alltid en långsam viktnedgång för att inte tappa muskelmassa. En långsam viktreduktion utgör en viktnedgång på 0,5 – 1 kg i veckan. Det utgör 500 – 1000 kalorier i energiunderskott varje dag.

Kom ihåg: När du förändrar din vikt så kommer också ditt behov av energi att förändras.

Prova våra kalorisnåla recept: 

Hur går jag ner i vikt utan att räkna kalorier?

Att räkna kalorier är kanske den mest effektiva metoden för att minska vikten. Men om du inte vill räkna kalorier så kan du använda badrumsvågen för att hålla koll på om du går upp eller ner i vikt.
Går du ner i vikt så får du i dig mindre kalorier än kroppens dagliga behov. Midjemått är också ett bra mått för att se reduktion av magfett. Få en i familjen, en vän, eller en professionell vägledare till att hjälpa dig med detta.

  • Män ska mäta från naveln
  • Kvinnor ska mäta två fingrar upp från naveln

För att gå ner i vikt borde du fokusera på kalorifattiga, fiberrika och proteinrika matvaror. Grönsaker är väldigt viktigt för viktnedgång. Fyll halva tallriken med grönsaker till varje måltid!

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM