• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Hur mycket rör du dig på jobbet? Eller är du en av dem som sitter och stirrar in i en datorskärm i åtta timmar om dagen? Då är du inte ensam.

Människan är inte byggd för att sitta stilla en hel dag. Vi behöver röra på oss för att hålla oss pigga och alerta under dagen och för att inte drabbas av krämpor som exempelvis musarm, stel nacke eller värkande rygg. Men att sätta igång ett gympapass på kontoret är inte alltid uppskattat av kollegorna. Här kommer därför 10 enkla och diskreta övningar du kan göra på jobbet för att få lite mer energi och släppa på spänningar i kroppen. Gör övningarna så ofta du känner att du behöver.

1. Höj skrivbordet och ställ dig upp. Om du inte har ett höj. och sänkbart skrivbord, gör det som en van att till exempel ställa dig upp varje gång det ringer.
Ökar blodcirkulationen och ger bättre hållning än om du sitter.

2. Gå på toaletten, fixa kaffe eller kopiera papper till dig eller dina kollegor. Försök att klämma in så många ärenden under dagen som möjligt (utan att för den delen irritera kollegorna).
Ökar blodcirkulationen och ger energi.

3. Tänk dig att någon drar dig uppåt i ett snöre från bakre delen av ditt huvud. Det får dig att sträcka på dig, räta ut ryggraden, sänka axlarna och ge dig en bättre hållning.

4. Sträck ut benen under skrivbordet och spänn dem från låren ändå ut i tåspetsarna. Fortsätt hålla benen spända och utsträckta medan du snurra på fötterna.
Perfekt för stela ben och fötter.

5. Sitt ner och sträck armarna upp mot taket som om du försöker nå taket. Spänn hela kroppen från svanken och ända ut i fingertopparna.
Släpper spänningar i rygg och axlar.

6. Knyt händerna och pressa ihop dem som om du kramar om en sten. Spreta därefter med fingrarna så mycket du kan. Upprepa fem gånger.
Nu kommer det kännas lättare att knappa på tangentbordet.

7. Låt armar och axlar bli tunga längs med dina sidor. Luta huvudet från sida till sida, fem gånger åt vardera håll. Böj sedan huvudet fram och bak, upprepa även det fem gånger åt vardera håll.
Gör under för stela nackar och hals.

8. Knip med skinkorna och håll dem spända i 30 sekunder. Slappna av och upprepa 5 gånger. Gör så du undviker träsmak i baken.

9. Gäspa (eller gapa stort om du inte kan locka fram en gäspning) för att sträcka käkmuskulaturen. Knip gärna ihop ögonen och gnugga dem, efteråt kommer du känna dig lite piggare. Rekommenderas ej att göra under ett möte eller föredrag då du kan upplevas som uttråkad.

10. Slut ögonen och ta en 3 minuters avslappnande paus. Släpp alla tankar på jobb och den eventuella stressen omkring dig. Ta djupa andetag långt ner i magen och öppna sedan ögonen långsamt.
En stunds avslappning kan hjälpa dig återfå fokus och du presterar bättre.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM