• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Fem tips för att gå ner i vikt

Detox, fasta, LCHF och GI. Det går trender i det allra mesta, inte minst kring mat, träning och dieter som alla lovar snabb viktnedgång. Men det finns några bra saker att tänka på kring att gå ner i vikt som aldrig går ur tiden. Här har vi samlat fem bra och hållbara tips som hjälper dig som vill gå ner i vikt.

  1. Håll koll på dina kalorier
    Att vara medveten om innehållet i maten är en viktig nyckel till att kunna styra din viktnedgång och göra medvetna val. Om du vill tappa kilon behöver du ligga på ett kaloriunderskott och du behöver därmed göra smarta kostval och veta hur mycket du kan äta av vad.
  1. Öka förbränningen
    Mat och träning är två viktiga faktorer vid viktnedgång. Att öka din förbränning genom att konditions- och styrketräna är både bra för din allmänna hälsa och kan bidra till viktminskning. Träna utifrån dina egna förutsättningar och prioritera att få in rörelse i din vardag så kommer resultaten snabbt.
  1. Ät bara när du är hungrig
    Ibland äter vi för att vi är sugna på något eller bara vill ha något att tugga på. När du börjar tänka på att stoppa något i munnen kan det därför vara bra att stanna upp och reflektera. Är du verkligen hungrig? Vänta 15 minuter, drick vatten eller välj att knapra på någonting som är nyttigt, exempelvis stavar av morötter, gurka eller selleri. På så sätt undviker du att äta mer än din kropp verkligen behöver.
  1. Undvik alkohol
    Det kan löna sig att tänka till en extra gång när det gäller din alkoholkonsumtion om du vill gå ner i vikt. Alkoholhaltiga drycker innehåller mycket energi men inga eller väldigt lite näringsämnen. Det är vad man ofta brukar kalla för ”tomma kalorier”. Dessutom intar man ofta alkoholen tillsammans med mat, vilket gör att det är lätt att få i sig för mycket kalorier på en och samma gång. Det skiljer sig lite åt mellan de olika alkoholhaltiga dryckerna, men en bra måttstock är att ju högre alkohol- och sockerinnehåll det är i drycken, desto mer kalorier får du i dig.
  1. Banna sockret
    Undvik vitt raffinerat socker om du vill gå ner i vikt. Socker och snabba kolhydrater ger kroppen mycket energi, lite näring och sämre mättnadskänsla än mer fiberrika, ”långsamma kolhydrater”. Socker kan påverka vårt blodsocker negativt. Se upp för det dolda sockret i bröd, ketchup och andra matvaror genom att hålla koll på innehållsförteckningen när du handlar.

 

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM