• Supergoda produkter med få kalorier
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Du är precis klar med din diet, och nu kanske du känner dig lite osäker på hur du ska göra för att fortsätta med en sund viktminskning. Den här artikeln går igenom steg för steg hur du lyckas med övergången från en VLCD (Very Low Calorie)-diet till en normal kost.

Vecka 1: upptrappning av matintaget

I det här steget ska du under en veckas tid trappa upp ditt matintag. Det vill säga, du fortsätter att ersätta någon av måltiderna med en shake eller soppa, men lägger till ett par måltider med vanlig mat.

Ett exempel kan vara att fortsätta med en shake eller soppa till frukost och mellanmål och äta vanlig mat till lunch och middag. Det finns inget facit på vilka måltider du bör byta ut, så här gör du det som passar dig bäst. Du kommer med stor sannolikhet fortsätta att ligga på ett kaloriunderskott eftersom två av dina måltider består av en shake eller soppa.

Läs mer: Goda och nyttiga recept

Vecka 1: planera perioden med vanlig mat

Under upptrappningsveckan bör du prioritera att se över den kostplan som är anpassad för dig som är klar med en diet. Där får du ett konkret förslag på den mängd kalorier du bör ligga på dagligen.

Läs mer: Matschema med måltidsersättning

För en långsiktig viktnedgång bör kvinnor få i sig cirka 1 500 kalorier per dag medan en man bör ligga på 2 000 kalorier per dag. I början rekommenderar vi att du använder en kost- och aktivitetsplan för att planera alla måltider.

Läs mer: Gå ned i vikt med en kostplan

Om du vill göra det väldigt enkelt för dig själv i början är ett tips att ha fasta frukostar, luncher och kvällsmål, och variera mellan middagsförslagen. Vi rekommenderar att använda kost- och aktivitetsplanen aktivt under de tre första veckorna, eftersom det är just i denna fas man har störst behov att ändra vanor.

Vecka 1: matinköp

Gör en inköpslista i förväg innan du går och handlar, då är det lättare att få med dig allt du behöver i kylskåpet för en fortsatt viktminskning. Välj ut en eller två dagar för inköp av de planerade måltiderna, då kommer du troligen att undvika onödiga köp.

Vecka 2–4: du är igång

I början är det viktigt att hålla samma rutiner som under dietfasen när det kommer till de vanliga måltiderna. Måltiderna som gäller här är de som du planerat för under vecka 1.

Vecka 5: nu klarar du att stå på egna ben

Nu har du fått en bra introduktion till vilken typ av mat samt hur mycket du ska äta. Kanske känner du dig till och med redo att göra hälsosamma val utan att sätta upp en måltidsplan? Hur som helst, kom ihåg att planering är a och o för att lyckas med din viktminskning.

Läs mer om Willpower

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM