• Supergoda produkter med få kalorier
  • Snabba leveranser
  • Säker betalning med Klarna
proteinrik mat på ett vitt bord

Muskler, hud, skelett och andra delar av din kropp innehåller protein. Om du någonsin har funderat över vad protein är, varför det är viktigt, och hur mycket du borde äta, då har du kommit till rätt ställe.

Vad är protein?

Vår kropps huvudbeståndsdelar utgörs av vatten, fetter, kolhydrater och proteiner. Protein är stora molekyler som behövs för uppbyggnad av celler, för bildande av hormoner, enzymer och stärkandet av immunförsvaret. Med andra ord är detta nödvändigt för att bygga muskelmassa i kroppen och underlätta ämnesomsättningen. De hjälper oss också att bli mätta.

Proteiner är uppbyggda av cirka 20 essentiella aminosyror, och nio av dessa kan kroppen inte producera själv och vi måste därför få i oss dem regelbundet genom kosten.

Proteinkällor

Det finns många bra proteinkällor i animaliska livsmedel som kött, mjölk, fisk och ägg. Förutom animaliska produkter så finns det även vegetabiliska källor som ärtor, bönor och spannmål.
Bra källor, med hänsyn till viktminskning, är magert kött, fågel, ägg, fisk och skaldjur som mättar bättre än något annat näringsämne räknat per kilokalori.

Hur mycket protein ska man äta?

Hur mycket protein ska man äta per dag? Rekommenderat daglig intag är 0,75 g per kilo kroppsvikt. För en vuxen person innebär det 50-60 g protein per dag. Om man tränar eller har ett fysiskt aktivt arbete är istället det dagliga proteinintaget 2 g per kilo kroppsvikt.

Protein är en bra källa till energi när man ska gå ner i vikt. Dels för att det mättar bra och hjälper till att hålla nere blodsockret vid en måltid. Det gör att du undviker att bli sötsugen och småäta. För litet intag kan göra att din viktnedgång stannar av eller sänks. Anledningen är att kroppen bryter ner musklerna istället för fettet för att möta proteinbehovet och med färre muskler förbränner du färre kalorier.

Kroppens totala energiförbrukning ökar då protein innehåller mycket kväve vilket kräver mycket energi av kroppen att göra sig av med. Dessutom stimulerar en proteinrik kost frisättningen av hormonet glukagon som är blodsockerreglerande och gör att din kropp bränner mer fett.

Protein efter träning

Tillsammans med vatten, fett och kolhydrater är protein ett grundnäringsämne. Det betyder att kroppen behöver stora mängder av det för att fungera. Till skillnad från fett och kolhydrater så lagras inte protein och kroppen har därför inte reserv när det behövs. För dig som tränar mycket så är detta näringsämne därför väldigt viktigt att få i sig.
När du tränar, använder dina muskler sitt lager av glykogen som bränsle. Musklerna tappas därför på allt glykogen och även vissa av proteinerna bryts ner och skadas.

Efter träning försöker därför musklerna att bygga upp sina glykogenlager och reparera muskelproteiner. Att bland annat äta proteinrik mat kan därför hjälpa kroppen med snabbare återhämtning.

Det rekommenderade intaget efter träning är 20 – 40 gram beroende på en rad olika faktorer som kön, ålder, kroppsmassa etc. I andra mått: 0,3 – 0,5 gram per kilo kroppsvikt.

Relaterade Blogginlägg