Räkna ut BMI

Räkna ut BMI

Att räkna ut BMI betyder att du tar reda på ditt ”Body mass index” (BMI) och uppskattar ditt kroppsfett baserat på din höjd och vikt. Här förklarar vi hur du kan räkna ut ditt BMI och hjälper dig att ta reda på om viktminskning är något att överväga.

Att räkna ut BMI är ett bra sätt att ta reda på om du har en normalvikt i förhållande till din kroppslängd, eller om du är underviktig, överviktig eller lider av fetma.
Ett BMI test utgår från följande faktorer:

  1. Din längd i centimeter
  2. Din vikt i kg

BMI är en av flera faktorer som kan användas för att bedöma om du kan ha behov för att gå ner i vikt. Andra viktiga faktorer inkluderar midjemått och fetma-relaterade sjukdomar såsom diabetes 2, högt blodtryck och höga kolesterolnivåer.

Vad är BMI? Läs mer om BMI här!

BMI test och midjemått

Både midje- och höftmått måste också mätas för att kunna ge en riktig anvisning på om du är överviktig eller inte. Förhållandet mellan midja och höft (cm) ger en indikation på din mängd magfett, något som kan ha en inverkan på din hälsa eftersom det kan påverka både blodsocker och kolesterolnivå. Fett på lår och skinkor är inte lika skadligt som på magen.

Såhär mäter du ditt midje-och höftmått:

  1. Använd ett måttband och mät runt midjan på den smalaste delen, vanligtvis precis ovanför naveln.
  2. Mät sedan runt höften på den bredaste delen, vanligtvis precis ovanför skinkorna.
  3. Dividera sedan ditt midjemått med ditt höftmått

 

Formel: Midje-höftkvot = midjemått / höftmått

 

Exempel: Om en persons midja är 75 cm och höften är 95 cm, så divideras 75 / 95 och ger en kvot på 0,8.

Midje-höftkvot tabell

Män

Under 0,9: Låg mängd magfett
Från 0,9 till 0,99: Måttlig mängd magfett
Vid 1,0 eller över: Stor mängd magfett

Kvinnor

Under 0,8: Låg mängd magfett
Från 0,8 till 0,89: Måttlig mängd magfett
Vid 0,9 eller högre: Stor mängd magfett

Räkna ut ditt BMI

Detta räknas ut genom en matematisk formel. Online finns det även flertalet tabeller och BMI kalkylatorer som hjälper dig att beräkna ditt BMI.

Formel: BMI = (Vikt i kilogram) / (längd i kvadratmeter)

 

En normal BMI-poäng ligger på mellan 18,5 och 24,9. Detta betyder att en vuxen person befinner sig inom ett normalt viktområde i förhållande till sin längd.

3 enkla steg för att räkna ut ditt BMI:

  1. Räkna ut din längd i meter
  2. Räkna ut din längd i kvadratmeter (längd upphöjt till 2)
  3. Dividera din vikt i kg med din längd i kvadratmeter

 

Exempel: För en vuxen med en höjd på 180 cm och en vikt på 75 kg:

Först måste du konvertera längden till meter. Eftersom det finns 100 cm i en meter, delar du din vikt med 100. Detta ger oss 1,8 m.
Sedan applicerar du dina tal i formeln:

BMI = 75kg / (1,8m × 1,8m)
BMI = 75kg / 3,24m

Detta ger oss en BMI på 23,15

BMI-skalan räknar på hur förhållandet mellan vikt och längd ser ut och man kan sedan utifrån denna formel få en indikation på sin vikt. En nackdel är att den inte tar hänsyn till om vikten består av fett eller muskler. Det innebär att siffran för personer som styrketränar mycket kan bli aningen missvisande och visa på övervikt trots att det i själva verket handlar om mycket muskelmassa.

För normalt tränade personer ger dock BMI en mer rättvisande bild jämfört med att ställa sig på vågen eftersom det tar hänsyn till din längd i relation till hur mycket du väger och inte enbart tittar på din vikt.
Kom ihåg! BMI är inte för alla. Det är viktigt att BMI endast används för att definiera om man är under- normal- eller överviktig hos personer över 18 år. BMI bör därför inte användas som måttstock för barn under 18 år eller som mått på kroppsfett under graviditet.

BMI tabell

Mindre än 18,5 = underviktig
Mellan 18,6-24,9 = normalviktig
Mellan 25-29,9 = överviktig
Mellan 30-34,9 = fetma
Mellan 35-39,9 = svår fetma
Över 40 = sjuklig/extrem fetma

Vill du veta mer om BMI och hur du kan gå ner i vikt? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få dessutom 15% rabatt på ditt nästa köp.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Gå ner i vikt med Nutriletts dieter