vetarisk måltid med grönsaker

Vegan och vegetarian – Vad är skillnaden?

Alltfler byter till en vegetarisk kost, men vet du vad alla de olika termerna betyder och vad som är skillnaden mellan att vara en vegetarian och vegan? Här kan du läsa mer om de olika typerna och vad man ska äta. Vi ger dig även tips på goda recept!

Vad är skillnaden?

Vegetarian

Detta är en diet som utesluter kött och fisk, och i vissa fall andra animaliska livsmedel. Det finns flera typer av vegetarisk kost, där olika animaliska produkter ingår eller utesluts.

Vegan

En vegandiet utesluter alla animaliska produkter, till exempel kött, fisk, skaldjur, ägg, mjölk och honung. Det finns flera skäl till varför du väljer att bli vegan, till exempel miljö, hälsa, religion, etik, moral och ekonomiska skäl.

Laktovegetarian

Sedan har vi laktovegetarianer som äter mejeriprodukter, men inte ägg, fisk eller kött.

Ovo-vegetarian

Ovo-vegetarianer äter ägg, men inte fisk eller kött.

Lakto-ovo-vegetarian

Lakto-ovo-vegetarianer äter både ägg och mejeriprodukter, men inte fisk eller kött. Detta är kanske den bredaste typen av vegetarianism.

Dieter som inte är vegetarianism

Det finns andra typer av dieter som kan påminna om, eller ofta förväxlas med, vegetarianism. Vissa äter exempelvis vegetariskt några dagar i veckan, och andra äter fisk, men inte kött, ägg eller mejeriprodukter.
Det finns också tillhängare av ”levande matprinciper”, som bygger på att inte behandla maten du äter med värme. De vill äta grönsaker som är så nära deras naturliga tillstånd som möjligt – alltså råa. I deras ögon är olivolja separerad från sitt naturliga tillstånd, och exkluderas därför från kosten.

Smaka på Quinoa Nut Crunch bar 

Så undviker du vitaminbrist

Det finns flera gynnsamma hälsoeffekter av att bli vegetarian eller vegan, såsom lägre kolesterol, lägre blodtryck, minskad risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.
Men när du följer en vegansk eller vegetarisk kost är det oerhört viktigt att du får i dig alla de näringsämnen som kroppen behöver. Under dessa dieter kan behovet vara stort för B12, jod, vitamin D, omega-3 och kalcium. För att tillgodose behovet av B12 kan du äta mandlar, nötter, frön, linser, bönor och grova spannmålsprodukter. Om du vill få i dig B6 kan du äta avokado, paprika, grönkål, spenat och sparris.

Tips för dig som vill gå över till växtbaserad kost

Oavsett grund, kan det vara svårt för någon att vänja sig vid denna livsstilsförändring. För att göra övergången så smidig som möjligt så är det alltid bra att starta mjukt. Du kan till exempel börja med att köpa veganska ersättningsmåltider i butiken – men här är det också viktigt att titta på innehållet i dessa färdiga / halvfabrikat så att du vet vad du stoppar i dig.
Om du å andra sidan vill laga dina egna och hemlagade rätter finns det oändligt med inspiration på internet. Kolla in våra inspirerande vegan och vegetariska recept här.
En typisk vegansk kost består av spannmål, grönsaker, baljväxter (bönor, ärtor, kikärter, linser och sojabönor), nötter, kärnor och frön, frukt, bär och havsväxter. Massor av goda ingredienser som kan kokas på många olika sätt. Det som kan vara det svåraste är att förvandla grönsakerna till huvudingrediensen i måltiden!