• Supergoda produkter med få kalorier
  • Snabba leveranser
  • Säker betalning med Klarna
veckoplan nyttig mat

En veckoplan är ett verktyg som du kan använda för att nå dina mål. Det hjälper dig att få en bra översikt över alla veckans måltider – frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. I denna artikeln kan du läsa mer om vad du ska tänka på för att göra din egen veckoplan.

Definiera målet med veckoplanen

Först måste du definiera målet med din veckoplan. Tänk igenom varför du vill göra en veckoplan. Är det för att äta nyttigt? För att gå ner i vikt? För att hålla vikten? Spara pengar? När du har satt ett mål så kan du börja med att planlägga vad du ska äta under loppet av en vecka, och göra en detaljerad plan för detta.

Ta god tid till att planlägga

Noggrann planering är viktig för att lyckas med veckoplanen. Sätt av 15-30 minuter en fast dag i veckan och se till att planera i god tid före den stora inhandlingen. Försök också att skapa en översikt över kommande aktiviteter, jobb och fritid, och planera runt detta.
Vet du att du har en dag full av jobb, aktiviteter, körning av barn eller andra saker, så kan du alltid planera in en enkel middag som du/ni kan äta i farten.

TIPS: 3 enkla middagstips under 300 kcal för stressiga dagar.

Skriv veckoplanen

När du har laddat ner veckoplanen så är det flera saker som borde planläggas. Skaffa dig en översikt över följande:

  • Hur många måltider per dag behöver du planlägga? Är det första gången så kan det vara lättare att börja med att planlägga färre måltider.
  • När ska du äta måltiderna?
  • Vad ska du äta? Det är enkelt att få middagstips på internet. Läs mer om våra nyttiga recept. 
  • Hur stora ska måltiderna vara? Det är bra att veta att storleken på måltiderna beror på ditt totala energibehov.
  • Hur många ska du planlägga för?
  • Har du god eller dålig tid?
  • Har du något i kylskåpet eller frysen som kan tillagas?

Skriv en inhandlingslista

Vill du har middagstips eller inspiration till frukosten? Nedan får du en lista på förslag till nyttig mat som din inhandlingslista kan inkludera:

  • Grönsaker
  • Frukt
  • Bär
  • Bönor, linser och kikärtor
  • Fullkornsprodukter: Knäckebröd, havregryn
  • Mejeriprodukter: lättmjölk, mager yoghurt, lättsmör
  • Ägg
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Rostbiff
  • Torsk
  • Lax

Lycka till!

Läs också: Nyttig mat på resan

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM