• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Träna utomhus

Om du kliver utanför dörren och låter naturen bli ditt gym finns oändliga möjligheter till variation. När man tänker på träning utomhus är det enkelt att låsa sig till löpning, men det finns otroligt mycket mer man kan göra, menar träningsexperten Madelen Dahlen. Här får du inspiration till hur du kan låta träning utomhus bli en del i din nya livsstil.

Gå ner i vikt med ett träningsprogram

För att gå ner i vikt är 30–60 minuters aktivitet om dagen en bra utgångspunkt. Men vad ska man fylla de minuterna med? När du ska lägga upp ditt nya träningsprogram för att gå ner i vikt kan det vara skönt med ny inspiration.

Det bästa med att träna utomhus

Träningen utomhus går att variera genom olika träningsformer och olika miljöer. Sedan får man inte glömma variationen som årstiderna automatiskt ger. På vintern kan du lägga in skidåkning i ditt träningsprogram, och på våren kan du följa knopparnas utveckling under dina löprundor. Madelen poängterar att det inte finns några hinder för att träna utomhus året om, så länge du har kläder som är anpassade efter säsongen.

Löpning och cykling kan varieras med bland annat rullskidåkning, orientering, inlinesåkning och styrketräning. Även själva miljön erbjuder variation. Du kan träna i naturen, i parker eller i grannskapet. Backar, trappor och olika underlag ger variation till löpningen. Att inte bara springa på asfalt, utan att ha ett varierande underlag, är skonsamt för ryggen. Det allra bästa med utomhusträning är såklart den friska luften, tycker Madelen.

Läs mer: Vilket träningsprogram är bäst för att gå ner i vikt?

Styrketräna utomhus

Bara fantasin sätter gränser när du ska styrketräna utomhus, menar Madelen. Bänkar och klätterställningar är perfekta redskap för övningar där du tränar med hjälp av din egen kroppsvikt. Vissa parker har till och med utomhusgym där det är perfekt att köra styrketräning. Knäböj och utfall är två exempel på övningar som går utmärkt att göra utomhus, och som dessutom går att variera i oändlighet.

Planera och hitta din grej

Precis som med all annan träning är planeringen jätteviktig. Gör ett träningsprogram och håll dig till det. Hitta den träningsform som passar dig bäst och gör träningen till något roligt som du ser fram emot.

På vår Willpower-sida kan du få tips och råd för ditt nya träningsprogram när du vill gå ner i vikt.

Läs mer om Willpower

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM