• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Med viljestyrka kan du komma långt. Det kommer du att märka om du ägnar dig åt lite mental förberedelse innan du påbörjar din diet. Den här artikeln är till dig som vill ha tips och hjälp för att komma igång med en diet och faktiskt hålla dig till den.

Släng skräpmaten

Som många andra har du kanske lite onyttig mat och snacks liggande gömt i något skåp hemma. Innan du börjar din diet är ett bra tips att kasta eller gömma undan detta. Snacks som ligger lättillgängligt blir ofta en trigger som lätt frestar dig att småäta och därmed misslyckas med dieten. Genom att göra dig av med onyttigheterna blir det lättare att hålla dig till dieten utan att fuska.

Sätt upp mål som motiverar

Det är nödvändigtvis inte siffran på vågen som är det mest motiverande målet. Skriv istället några rader om varför du vill gå ner i vikt som du sedan kan använda för att motivera dig själv under hela dietperioden. Det kan till exempel vara: Hur kommer du kunna använda din nya, lättare kropp? Är det för att leka med barnen? Känns dig lättare och få mer ork till att träna? Passformen på kläderna? Eller något annat? Skriv ner det på ett papper.

Läs mer: Hitta din motivation till att gå ner i vikt

Tänk annorlunda

Ofta går man in med ett negativt tankesätt gällande dieten – det är till exempel dietens fel att man inte längre kan äta sin favoritmat eller snacks. Men sanningen är att du fortfarande kan äta vad som helst, men det är du själv som väljer att äta annorlunda just nu under en period för att nå dina mål. Försök därför att ha ett mer positivt synsätt. Du vill ta en shake eller äta soppor just nu för att nå dina mål.

Gör en lista

I början eller innan du sätter igång med dieten är det bra om du gör en lista över distraherande aktiviteter som ska hjälpa dig när du har det tufft på dieten. Det kan till exempel vara att ringa en god vän, gå en promenad, spela tv-spel, titta på en serie, måla naglarna, läsa för barnen, meditera, göra några situps eller något annat som passar just dig.

Motiverande meddelanden

Ställ in olika alarm på din mobil med meddelanden som motiverar till att hålla dig till dieten. Några exempel på motiverande meddelanden skulle kunna vara: ”Vad duktig du är som håller igång, du kommer klara det!”, eller ”Ibland kan det kännas tufft men jag vet att du kommer gå i mål, du är grym!”.

Läs mer: Gå ner i vikt med en kostplan

Visualisera

Visualisera att du har nått ditt mål. Stå framför en spegel, acceptera din nuvarande vikt, blunda och fokusera sen på ditt mål, alltså den målbild du har och hur du vill se ut och känna efter avslutad diet. Öppna sedan ögonen igen och säg till dig själv att du kommer att klara det, och att det kan kännas tufft i början men varje framsteg du ser gör allt värt det. Andra visualiseringstekniker kan vara att skriva ut bilder eller peppande citat och hänga upp, köpa nya kläder eller annat som visar påminner om de positiva känslor du kommer få efter att ha uppnått dina mål. Kanske kan du efter varje måltid visualisera att du känner dig lite lättare?

Läs mer om Willpower

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM