• Supergoda produkter med få kalorier
  • Snabba leveranser
  • Säker betalning med Klarna
Gå ned i vikt med kostplan

Att det främst handlar om att äta mindre om man vill gå ner i vikt är en myt. Faktum är att du kan äta dig smal om du planerar din kost på ett bra sätt. En individuell kostplan och en dos motivation är ett bra recept för att gå ner i vikt.

Ät dig smal med en kostplan

Genom regelbundna måltider och planering kan maten bli vägen till en ny livsstil och en lägre vikt.

– En kostplan är ett bra verktyg för att komma in i nya rutiner genom en medveten planering, förklarar kostrådgivaren Marie Brochmann. Med en kostplan får du överblick över dagens måltider och hjälp med att hålla koll på vad, hur mycket och när du ska äta.

Fördelningen på tallriken

Här visar Marie hur du ska tänka med kostplanens fördelning av grönsaker, protein och kolhydrater för dina måltider om du vill gå ner i vikt.

Halva tallriken ska bestå av frukt och grönt. Det spelar ingen roll om grönsakerna är färska, wokade, kokta eller stekta – det viktiga är mängden! Toppa morgongröten med färska bär och drick ett glas grönsaksjuice vid sidan av.

En fjärdedel av tallriken ska bestå av protein. Kyckling, fisk, ägg, havregryn, mjölk och yoghurt är exempel på bra proteinkällor. Hitta dina sätt för att få in protein i alla mål. Du kan till exempel byta ut marmeladen mot en skinkskiva när det är dags för en macka.

En fjärdedel av tallriken ska bestå av kolhydrater. Byt ut den vanliga pastan mot fullkornspasta och välj ett grovt bröd.

Läs mer: Goda och nyttiga recept

4 tips för en kostplan som hjälper dig att gå ner i vikt

Det finns inget facit för vilka tider och hur ofta det är bäst att äta, berättar Marie. Här delar hon i stället med sig av fyra generella tips som kan hjälpa dig att komma igång om du vill gå ner i vikt genom att förändra din kost.

  1. Ju mer detaljerad din kostplan är, desto troligare är det att du kan hålla den. Sätt ut tider för alla dagens mål och planera exakt vad du ska äta.
  2. Det tar tid att landa i nya vanor. Gör en plan som sträcker sig en vecka framåt, och fortsätt med det i 3–4 veckor till att börja med.
  3. Planera in dagens alla måltider: frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål efter behov. Försök att planera så att du kan hålla en jämn blodsockernivå.
  4. Alla dagar ser inte likadana ut. Kom ihåg att anpassa din kostplan efter resten av din planering med skola, jobb, träning eller sociala aktiviteter.

Läs mer: Kost- och träningsplaner

Läs mer: Matschema med måltidsersättning

Kom ihåg att alla är olika

Det finns ingen universell kostplan som fungerar för alla som vill gå ner i vikt. Utgå från ditt eget liv när du lägger upp din kostplan och startar din livsstilsförändring.

Om du tycker att det är svårt att få grepp om vilken mat som är hälsosam och hur du ska lägga upp dina måltider kan du ta hjälp av en dietist. Marie tipsar också om Nutriletts Willpower-grupp där du kan få individuell hjälp med din kostplan.

Läs mer om Willpower

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM