Framgångshistorier

Våra kunder delar med sig av sina bästa tips, upplevelser och resultat under och efter sin diet. Läs om våra kunders berättelser och bli inspirerad.

Februari 2021

Helena 55 år

1. Vad har du gjort för att hålla motivationen uppe under Diet Challenge?

Efter att ha provat 1000 olika dieter, kurer i olika perioder i livet så har jag fastnat för Nutrilett. När motivationen tryter så tänker jag på vad bra jag mår för varje kilo jag tappar. Brukar också titta på bilder hur jag såg ut när jag var yngre. Jag har ätit Nutrilett i olika omgångar från att det började säljas i affärerna. Det är stor skillnad på då och nu. Det finns smaker för alla och det är otroligt gott. Min last här i livet nuförtiden är Nutrilett bars. Jag äter 4 om dagen. Det är som en kombo av mat och godis. Jag vet att jag får i mig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler.

Folk brukar påpeka att det blir dyrt. Men cirka 55 kr om dagen är jag väl värd brukar jag svara då. När jag bara äter pulver så är vanilj eller choklad favoriten. Riktigt kall så är det att jämföra med en milkshake.

2. Hur skulle du beskriva din energinivå under dieten?

Jag får extremt mycket energi av att äta lågkaloridiet. Orkar städa, promenera och känner mig fin. Tuffast är när man är bortbjuden och jag säger nej tack, jag ska inget ha och plockar upp en Nutrilett. Men mina vänner har vant sig och förstår också att det är näringsriktigt och bra.

3. Tips på hur man kan underlätta dieten?

Om jag blir sugen på något annat gott så funkar light läsk eller saft för mig. Ett tips är att frysa vindruvor och suga på (om man nu måste äta något annat). Nutrilettpulver soppor är också väldigt goda. Ibland känner man för varm mat. När jag blir godissugen så skär jag en bar i små bitar och lägger dem i frysen en stund. Då blir det som godis.

4. Hur har Willpower-gruppen hjälpt dig på vägen?

Att vara med i Willpower gruppen är så skönt. Dels så blir man påmind när det dyker upp i flödet. Sedan är det så bra att kunna läsa om andras erfarenheter och få goda råd och tips. Man peppar varandra och kan fråga om saker. Ibland känns det lite motigt men så läser man något tips eller kommentar så är man på banan igen. Sedan läser man om mångas framgångar och då ser man ju att det verkligen fungerar.

5. När dieten närmar sig slutet, hur förbereder du dig för att gå över till vanlig kost?

När jag inte äter Nutrilett eller ska sluta en kur så brukar jag börja med att äta lätt kost. Exempelvis keso, soppa, Yoggi eller fil. Jag brukar trappa upp i nån vecka. Känner jag sedan att det blir för mycket av det goda så tar jag en Nutrilett shake till middag eller lunch. Hittills har jag gått ner 25 kilo. Det har inte varit en enkel resa men så skönt när det ger resultat. Jag har börjat motionera igen och det är så skönt.

Melinda 32 år

1. Vad har du gjort för att hålla motivationen uppe under Diet Challenge?

När man försökt att gå ner i vikt flera gånger och gett upp för resultat har uteblivit. Då är man redo att prova vad som helst. Pulverdiet kändes först som en förlegad metod, och inte vidare hälsosam. Men jag läste på, först på hemsidan, sedan via andra skrifter som visar hur läkare också använder Nutriletts produkter och valde att prova, vilket var helt rätt beslut för mig!

Jag gick all in och påbörjade en 3 veckors kur helt utan förberedelser, bättre att bara köra tänkte jag och började samma dag jag köpte paketet. Mitt mantra blev, "det är bara 3 veckor av hela ditt liv, kämpa". Jag tog en startvikt och mått samt laddade ner en app för att hålla koll på vätskeintaget, som jag efter någon dag märkte hur viktigt det var.

2. Hur skulle du beskriva din energinivå under dieten?

De första dagarna, ska jag vara helt ärlig och säga, de var tuffa! Inte bara ett söt/matsug som man fick bekämpa med massa te, smaksatt resorb, vatten, och vid akuta behov en matsked lågkalori äppelmos direkt ur kylen klockan 4 på morgonen, för att kunna sova vidare. Utan också en yrsel och känslan av att va berusad, då gick jag med i gruppen Willpower på Facebook, och vilken grupp! Allt jag upplevde hade redan någon annan tagit sig igenom vilket lugnade nerverna och motiverade mig att fortsätta.

Dagarna gick och jag drack mina chokladshakes, som man gärna kan ha en skvätt kaffe i så blir den väldigt god. Påsarna började ta slut och jag köpte, med hopp om att de skulle vara gott, ett paket vanilj, OH Lord! Dessa kommer jag aldrig sluta med, 200 ml iskallt vatten och en påse vanilj, rena desserten! Även kycklingsoppan kom att bli en favorit, ett bra komplement när man vill sitta ner och äta med familj och frågvisa barn som undrar varför mamma inte äter någon middag.

Runt dag 5 kom den, energin! Det var helt absurt, jag kunde storstäda kl. 23 på kvällen, lägga mig och lyssna på pod för att somna närmare 01.00. Vaknade vid 04.30 och fick lov att gå UPP! Min kropp behövde tydligen inte sömn längre! Detta höll i sig till dag 10 och äntligen fick jag sova, glad över att få mycket gjort på min nyfunna energiboost, så var det ändå skönt med lite normala rutiner. Efter dag 10 flöt det på med minskad hunger, en bra rutin och härlig energi.

3. Hur har Willpower-gruppen hjälpt dig på vägen?

Jag fick lära mig massor via Facebook-gruppen om keto, olika förhållningssätt, hjälp mot hård mage, vikten av att dricka mycket och hålla sig till alla måltider, och inte minst all peppning! Jag har aldrig känt mig ensam i kampen mot vikten under denna perioden, och jag har samtidigt fått dela med mig av min erfarenhet till nya medlemmar vilket gjort mig stolt över att kommit så långt.

4. När dieten närmar sig slutet, hur förbereder du dig för att gå över till vanlig kost?

Nu är det dags för mat, jag byter först ut middag sedan lunch, men fortsätter där emellan med Nutrilett produkter. Känner jag att de blir för svårt att hitta bra måltider en dag så stressar jag inte över det utan tar då en soppa. Det finns massa bra recept på nätet med lågkalori mat för att stanna i ketos, som jag köpt stickor på apoteket, för att kontrollera nu när jag äter. Planering och rutin är A&O, och vågen fortsätter visa minus även när jag äter mat.

Under hela den här perioden har jag studerat hemifrån, jag har kunnat vila mycket i börjar när kroppen stretar emot, jag har vägt mig varje dag för det är min egen morot, även om vågen ibland står still. Vid varje veckoslut har jag fyllt flaskor med vatten som motsvarar viktnedgången och lagt i en påse. Nu efter 4 veckor väger den påsen 7 kg och jag går med lättare steg in i nästa fas. Efter 1a veckan insåg jag att, det här ska min mamma prova som har svårt att röra sig p.g.a. sjukdom och därför svårt med motion. Hon är inne på sin 3e vecka med -4kg i bagaget och vi fortsätter nu framåt tillsammans.

Erika 33 år

1. Vad har du gjort för att hålla motivationen uppe under Diet Challenge?

För min del handlade det om att vara motiverad när jag började. Jag gick upp mycket under min första graviditet och under min andra graviditet gick jag upp det jag hade gått ner emellan. Nu känner jag att jag är färdig med barn och på det viset höll jag motivationen uppe. För min del är det en viktig faktor att de i hemmet förstår varför man gör det. Genom att göra Diet Challenge får man ett snabbt resultat som sporrar och motiverar även de dagar det känns tungt.

2. Tips på hur man kan underlätta dieten?

När det kändes tungt så lade jag till gurka med örtsalt, och morot i stavar, jag arbetade detta på ett fint fat med en trevlig uppläggning för ögats skull. Framförallt till helgen gjorde jag detta. Utöver det åt jag soppa 1–2 ggr per dag för att känna att jag fick något varmt i mig och sopporna kan du variera med kryddor.

Känner man behöver av att tugga kan man också lägga i morot i soppan eller servera gurka eller annan lågkalori grönsak vid sidan av. Detta gjorde att måltiden tar lite längre tid att äta om man äter ihop med övrig familj. Vilket kändes trevligt på exempelvis helger.

3. Hur skulle du beskriva din energinivå under dieten?

De första dagarna tycker jag är de lättaste, då är motivationen på topp och min kropp känner inte av förändringen så mycket. Tuffaste perioden för mig var efter dag 10 då jag började känna att min energi dippade oroligt mycket. Jag var också väldigt kall i den perioden så det gällde att dricka mycket te. För min del så släppte det runt dag 14 och sista veckan gick av bara farten. Helt ärligt tror jag att jag hade kunnat fortsätta i flera veckor efter dag 14.

Allas kroppar reagerar olika och allas upplevelse är individuell, det är otroligt viktigt att inte glömma bort. Men de allra flesta människor kan klara en Diet Challenge, det är min absoluta övertygelse, det handlar om att vara motiverad och att hitta sitt sätt att behålla motivationen. Viktnedgång är inte lika lätt som viktökning.

4. Hur har Willpower-gruppen hjälpt dig på vägen?

Jag har själv inte skrivit i Willpower gruppen men den har gett mig många bra tips, väldigt mycket pepp och en känsla av sammanhang. Elmina är otroligt kunnig och snabb på att ge återkoppling och pepp till de som skriver.

En hel del deltagare visar verkligen upp inspirationshistorier om hur de har förändrat sitt liv, och många som kämpat på länge. Det finns så många inspirerande historier och individer i gruppen. Där finns också en otrolig stöttning av varandra i gruppen där folk kan få pepp eller smakprov av produkter.

5. När dieten närmar sig slutet, hur förbereder du dig för att gå över till vanlig kost?

Jag kommer ersätta 2 mål om dagen med Nutrilett produkter för att få ett kaloriunderskott under en lång period. Jag tränar redan och gjorde det under min Diet Challenge och kommer hålla i min träning. Jag kan sedan tidigare mycket om kost och äter generellt bra och kommer även hålla i detta.