• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Dags för goda vanor

Detta program passar dig som vill behålla din vikt över tid. Till exempel om du har nått din målvikt och vill vara säker på att inte gå upp i vikt igen. Programmet består av en måltidsplan och ett träningsprogram som säkerställer att du får i dig rätt mängd energi och näring varje dag, samt håller dig aktiv.

Hur du kan förbereda dig

För att du ska lyckas skapa en varaktig förändring i din vardag är det viktigt att du planerar dina måltider. Ett bra tips är att även planera in och avsätta tid för att handla mat. Det gör att du undviker impulsköp och alltid har alla ingredienser du behöver för att kunna laga hälsosam mat hemma. Planera gärna in en till två dagar i veckan för att inhandla mat. Var då noga med att hålla dig till din inköpslista och inte handla annat som du inte planerat och som inte ingår i din måltidsplan. Undvik även att handla mat när du är hungrig då det är betydligt större risk att falla för frestelser och göra ohälsosamma val.

Att tänka på

  • Det är viktigt att du trivs med att äta sund mat. Därför behöver du engagera dig lite i måltidsplanen så den passar dina smakpreferenser och fungerar med din vardag.
  • Variera gärna mellan de olika måltiderna och de olika dagarna så de fungerar för dig. Du kan även prova att byta ut en del av råvarorna i måltidsplanerna för att få större variation. Till exempel kan kycklingwok bytas mot laxwok, och fullkornsris kan bytas ut mot fullkornspasta.
  • Laga och ät gärna maten tillsammans med familj och vänner.
  • Kom ihåg att äta 2 portioner (200 g) frukt och bär, och 3 portioner (300 g) grönsaker varje dag.
  • Kom ihåg att välja 3 portioner med magra mejeriprodukter varje dag. Till exempel en portion yoghurt till frukost, några skivor ost till lunch och ett glas mjölk i smoothien till kvällsmål.
  • Välj alltid grovt bröd och knäckebröd, samt grahamsmjöl när du bakar. Det innehåller mycket fibrer som håller dig mätt länge.
  • Välj 3 måltider i veckan som innehåller fet fisk. Det kan låta mycket, men fisken kan du välja att äta som pålägg på en macka, till exempel makrill i tomatsås. Eller så äter du den till middag, till exempel lax med grönsaker.
  • Välj magert och försök att inte äta så mycket processat och rött kött. Byt till exempel ut salami mot kycklingpålägg på mackan.
  • Välj matolja framför smör. Både rapsolja och olivolja går fint att steka i, och olivoljan ger dessutom en väldig god smak till matlagningen.
  • Försök att minimera intaget av socker och salt. Det är bättre att införa en dag i veckan då du får äta godis eller annat onyttigt än att sprida ut det över hela veckan. Ät även så lite processad mat som möjligt och tillaga den istället själv från grunden.
  • Ta för vana att alltid dricka vatten när du är törstig istället för juice eller andra drycker. Smaksätt gärna med gurka, citron eller apelsin för variation.

Träning och aktivitet

När du kommit så långt att det handlar om att behålla dina nya goda vanor och behålla vikten börjar det också bli dags att ge dig själv lite nya utmaningar, oavsett om du tränar hemma eller på ett gym.

Hemmaträning:
I träningsprogrammen till denna fas introducerar vi något som kallas för Tabata-träning. Se gärna ordförklaringen som finns i schemat. Du kanske även kan börja lägga på lite extra vikt i övningarna du gör hemma? Använd fantasin och lek dig fram. Vattenflaskor, trästockar, parkbänkar och påsarna du släpar hem från matvarubutiken är bara några exempel på saker du kan använda till din träning för lite extra utmaning.

Träning på gym:
I denna fas har vi tagit fram separata program för män och kvinnor som har lite olika fokus. Träningsprogrammet för kvinnor fokuserar främst på rumpa och lår, medan programmet för män istället fokuserar på bröst och armar. Vill du som kvinna hellre använda dig av programmet för män eller tvärtom, är det naturligtvis fritt fram. Konditionsdelen i båda programmen ökar allt eftersom och det är viktigt att du försöker pressa på lite för att fortsätta utvecklas. Kroppen stagnerar nämligen snabbt om den inte utsätts för nya utmaningar med jämna mellanrum.

Att göra härnäst

  • Fortsätt fylla ditt kylskåp med nyttiga livsmedel och undvik att falla för frestelser när du handlar.
  • Ha gärna med dig någon måltidsersättare (Smart Meal) i väskan som är lätt att ta till när du inte har tid att laga mat eller är på språng. Kom ihåg att du som medlem alltid har 20% rabatt på alla våra produkter i webbshopen. Använd rabattkoden ”Teamwillpower20” i kassan.
  • Här intill hittar du vår rekommendation till måltidsplan och aktivitetsprogram. Ladda ner programmen och skriv gärna ut dem så du enkelt kan se vad du behöver handla hem. Läs även gärna igenom ”Förklaring till träningsprogrammet” så du förstår de olika begreppen som används.
  • Ta kontakt med oss i vår Willpower-grupp på Facebook om du har frågor eller vill få stöttning. Vi finns här för att hjälpa dig att lyckas.

Nu är det bara att sätta igång. Vi ser fram emot att höra från dig på Facebook!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM