• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Vattengympa är bra träning för alla. Framförallt för överviktiga då den förutom att vara effektiv är skonsam för knä och leder.

I vatten är man i ett näst intill viktlöst tillstånd, musklerna slappnar av och belastningen på knä och leder reduceras. Den energi man på land använder till att bära upp kroppen kan i vatten istället användas till att utföra rörelser, och då man stabiliseras upp av vattnet kan man genomföra rörelser som hade varit omöjliga att utföra på land. Vattenmotståndet gör att du genomför rörelserna långsamt vilket är bra då det minimerar skaderiskerna.

Dessutom är träning i vattnet effektiv på många sätt. Bland annat för att du stimulerar många muskelgrupper samtidigt och för att vatten ger ett större motstånd än luft. Du orkar även träna hårdare och längre i vatten eftersom vattentrycket gör att pulsen sänks. Det finns olika pass med varierande intensitet och ofta använder man sig av olika flytredskap och tyngder för att optimera träningen.

Övning för bålstabiliteten:
Stå rakt i vattnet, lyft fötterna från botten. Använd armarna för att hålla dig flytande under hela övningen. Sträck båda benen rakt ut åt höger medan du sträcker överkroppen åt vänster. Byt håll och sträck båda benen åt vänster och överkroppen åt höger. Fortsätt så i ca 2 minuter och vila i 30 sekunder. Repetera övningen 8 ggr. Kombinera gärna med några längder bröstsim.

Vattengympa börjar bli allt mer populärt och kan utföras av alla oavsett vikt och ålder.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM