• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Kalorier är en måttenhet som visar hur mycket energi ett livsmedel innehåller. Kalorier kan även användas för att visa hur mycket energi man gör av med under olika aktiviteter.

Kalorier är en måttenhet som visar hur mycket energi ett livsmedel innehåller. Kalorier kan även användas för att visa hur mycket energi man gör av med under olika aktiviteter. Ni kanske även har hört talas om kilojoule (kJ) som också är en måttenhet för energi. 1 kcal=4,2 kJ och 1 kJ=0,24 kcal.

Energi och kalorier är samma sak i näringssammanhang. Energi får vi i oss genom det vi äter och dricker och är livsviktigt för vår överlevnad och hälsa. Energi finns lagrat i kolhydrater, proteiner, fett och alkohol. Nedan ser du en lista över hur mycket kilojoule och kalorier kolhydrater, proteiner och fett ger per gram:

Kolhydrater: 17 kJ/gram, 4 kcal/gram
Proteiner: 17 kJ/gram, 4 kcal/gram
Fett: 37 kJ/gram, 9 kcal/gram
Alkohol: 29 kJ/gram, 7 kcal/gram

Enligt Livsmedelsverket bör mellan 50-60% av vårt dagliga energiintag komma från kolhydrater, 15-30% från fett och 15-30% från protein.

BMR (Basal Metabolic Rate) står för den basala energiförbrukningen och är den energi varje person behöver för att hålla kroppen vid liv. BMR är ett mått som visar hur mycket energi din kropp behöver för att fungera i viloläge. Kroppen behöver energi även då. Hjärtat ska pumpa runt blodet i kroppen, celler förnyas och hjärnan behöver konstant energi för att fungera.
Vilket BMR man har skiljer sig från person till person men normalt är det mellan 1000-1200 kcal per dygn. Ålder, vikt, kön, längd och muskelmassa påverkar BMR. Exempelvis sjunker ens BMR med åldern och den ökar ju mer muskler man har. Vill man gå ner i vikt är det därför bra att öka kroppens muskelmassa eftersom man då höjer sitt BMR och hur mycket energi man förbrukar i viloläge.

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM