• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

LCHF-dieten som ibland kallas för ”fettdieten” står för Low Carb, High Fat och betyder att man äter mat med få kolhydrater och mycket fett. VLCD-dieten är en förkortning av Very Low Calorie Diet och innebär att man ligger på ett väldigt stort kaloriunderskott och på så vis går ner i vikt. Här får du lära dig skillnaden mellan LCHF och VLCD.

Enkel förklaring av LCHF-dieten

LCHF-dieten som ibland kallas för ”fettdieten” står för Low Carb, High Fat som betyder att man äter mat med få kolhydrater och mycket fett*. LCHF används idag både som en diet för att uppnå idealvikten och som en livsstil.

Hur fungerar LCHF?

Anledningen till att LCHF kallas för fettdieten är för att den uppmuntrar till att minimera mängden kolhydrater* och ersätta dem med fett. Enligt dieten ska man hålla sig borta från lightprodukter för att hålla sig mätt och även försöka undvika allt som är sötat samt produkter med tillsatser som exempelvis läsk och sportdrycker. Kroppens energi ska främst komma från fett och proteiner*, inte från kolhydrater. Förenklat kan man säga att man tar bort stärkelserik mat som bröd, potatis, ris, pasta, flingor och gryn från kosten och istället äter mat som innehåller fett som kött, fisk, skaldjur och feta mejeriprodukter.

Få råd från vår alldeles egna dietist

Skillnaden mellan LCHF och VLCD

LCHF-dieten fungerar på samma sätt som VLCD. Båda utgår från ett lågt intag av kolhydrater vilket gör att kroppen börjar ta av kroppsfettet för att producera ketoner. Ketonerna ersätter kolhydraterna som energikälla främst i hjärnan. Det är behovet av mer energi och kolhydrater som gör att fettförbränningen kommer igång.

VLCD-diet drar även ner på kalorierna

Skillnaden är alltså att man med VLCD drar ner på både kalorierna* och på kolhydraterna medan man med LCHF får tillräckligt med kalorier och ibland till och med för mycket.

Det mättade fettet i LCHF kan vara negativt för blodsockret och blodfetterna. Dessutom får du oftast i dig för lite vitaminer och mineraler, eftersom mycket av dessa ämnen finns i produkter som innehåller kolhydrater. En LCHF-diet kräver därför ett tillskott av vitaminer och mineraler som en VLCD redan är berikad med.

Oavsett val av diet brukar man sträva efter att uppnå ketos*. Det är högst individuellt när detta inträffar men vanligtvis uppstår det inom 3-7 dagar. Det rekommenderas inte att ha ett mycket lågt energiintag (gå på en VLCD-diet) i mer än 3 veckor för att undvika att försätta kroppens metabolism i svältläge vilket stannar upp viktnedgången.

Läs också: Vad händer i din kropp när du går på VLCD?

 

* fett – Fettet ska komma från naturligt mättat fett som finns i mjölk, smör och kött.
* kolhydrater – Kolhydrater är en av de tre energibärarna i maten, de andra två är fett och protein. 1 g kolhydrater eller 1 g protein innehåller 17 kJ (4 kalorier), 1 g fett innehåller 37 kJ (9 kalorier).
* proteiner – Proteiner är kroppens byggstenar och är viktiga att få i sig en mängd av varje dag. Ägg, kött och sojabönor är exempel på livsmedel med fullvärdigt protein.
* kalorier – Energiinnehåll i maten.
* ketos – Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med fettförbränning. Det resulterar i viktnedgång genom att kroppen börjar ta av fettreserverna.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM