• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Grönsaker på tallrik

De flesta av oss drömmer om en sundare livsstil och en slankare kropp, men vägen från dröm till verklighet kan vara lång och besvärlig. Nu ger kostrådgivaren Marie Brochmann sina bästa tips och råd för hur 2017 kan bli året när du faktiskt når dina mål!

Det första och kanske största misstaget som många gör är att tänka att det räcker att träna ett par gånger i veckan för att gå ned i vikt. Då tänker de inte på att det man äter har betydligt större inverkan på viktminskningen än träningen. Det är jätteviktigt med nyttiga middagar och bra mellanmål. Vi gör många matval under en hel dag, och summan av dessa matval har en stor inverkan på om vi lyckas gå ned i vikt eller inte, berättar kostrådgivaren Marie Brochmann, och fortsätter:

– Det krävs mycket träning för att förbränna onyttig mat. En köpt muffins innehåller exempelvis cirka 400 kilokalorier. För att förbränna 400 kalorier måste du träna på medelhög aktivitetsnivå i nästan en timme.

Mental förberedelse

Marie förklarar att det är viktigt att förbereda dig mentalt om du ska lyckas gå ned i vikt. Du bör fundera på varför du vill gå ned i vikt. Vilken motivation har du? Varför är det viktigt för dig? Vad är för- och nackdelarna med att gå ned i vikt? Sätt upp mål – både delmål och slutmål. Dessutom är det avgörande att planera för att gå ned i vikt och för en sund livsstil.

– Planera matinköp och måltider. När du vet vad du ska äta till frukost, lunch och middag och dessutom har mellanmålen klara är det enklare att undgå frestelser. Det är också viktigt att komma ihåg att man måste kunna trivas med de ändringar man gör på lång sikt om man vill hålla vikten när man har gått ned. Vidta ett par ändringsåtgärder åt gången, säger Marie.

Välj nyttiga snacks när du unnar dig något

När du går ned i vikt kan suget efter snacks och godsaker bli oerhört kraftigt, och många ger efter för frestelser som i värsta fall kan förstöra hela livsstilsändringen. För att undvika detta är det viktigt att hålla ett jämnt och kontrollerat matintag under hela dagen. Sedan är det viktigt att unna sig lite nyttiga snacks. Det kan vara allt från uppskuren frukt eller grönsaker till nyttiga snacks från Nutrilett.

Läs även: Hur dämpa sötsuget? Se våra tips!

Nyttiga middagar som är näringsrika och kalorisnåla

När man går ned i vikt bör man fokusera på näringsrik och kalorisnål mat. Näringsrik mat innehåller protein, fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

– Detta är näring som kroppen behöver för att fungera normalt och samtidigt hålla dig mätt. Kalorisnål mat, som kyckling, ägg och grönsaker, är nödvändig om du håller på och ändrar din livsstil, eftersom kaloriintaget under en dag bör vara lägre än det du förbränner, förklarar Marie..

En matplan som innehåller nyttiga middagar, snacks och mellanmål är viktigt för att gå ned i vikt.

Frukost

Till frukost bör man äta yoghurt med korn och bär. Välj mager yoghurt med hög proteinhalt och lite tillsatt socker, och välj korn med mycket fibrer, till exempel havregryn. Smoothie är också ett alternativ, säger Marie och fortsätter:

Lunch

Till lunch rekommenderar jag knäckebröd med ägg, magert köttpålägg eller fisk toppat med grönsaker. Välj fiberrikt knäckebröd och magert köttpålägg som skinka, kalkon, hamburgerkött, rökt skinka med mindre fett eller rostbiff. Fiskpålägg som makrill i tomat, sill, sardiner och rökt lax är också bra alternativ. Garnera med mycket grönsaker och variera färgerna från röd paprika till gröna spenatblad.

Mellanmål/nyttiga snacks

Dessa kan gärna bestå av frukt, bär, grönsaker eller en liten handfull osaltade nötter. Ett bra alternativ här är Nutrilett måltidsersättningar.

Nyttiga middagar

Till middag bör du äta fisk eller magert kött, och halva tallriken bör bestå av grönsaker. Det spelar ingen roll om de är wokade, ugnsbakade, stekta eller kokta, eller om det är en salladsblandning – alla grönsaker är bra. En tredjedel av tallriken bör bestå av antingen potatis, fullkornsris, fullkornspasta, bulgur, quinoa eller couscous, säger Marie.

Kvällsmat

Till kvällsmat rekommenderar hon smoothie. Enkelt att fixa, näringsrikt, mättande och väldigt gott! Om man är ute efter en enkel lösning har Nutrilett flera goda smoothies i sin onlinebutik.

Maries bästa tips för permanent viktminskning:

1. Var motiverad för att göra en förändring: Tänk på hur viktig förändringen är för dig och prioritera det som måste göras för att klara den.

2. Sätt upp mål – både delmål och slutmål: Vidta ett par ändringsåtgärder åt gången.

3. Planera: Planera måltiderna för veckan och se till att du har alla produkter du behöver tillgängliga. På så sätt minskar du risken att avvika från planen.

4. Få stöd: Berätta för dina närmaste anhöriga att du ska gå ned i vikt. De kan motivera dig längs vägen när det är tufft att hålla sig till planen.

5. Ge inte upp: Det är svårt att ändra på vanor, så ge inte upp efter några få dagar. Bevisa för dig själv att du kan följa ett program eller en plan. Denna struktur kan du ta med dig vidare i förändringen av din livsstil.

6. Om du går på diet, till exempel VLCD, är det viktigt att komma ihåg att endast ha en medelhög aktivitetsnivå: När man går på diet intar man väldigt lite kalorier och bör därmed minimera hård fysisk aktivitet. Fokusera på promenader och lätt styrketräning under dieten.

Vill du ha inspiration och bra tips direkt i din inkorg? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM