• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Det finns så många uppfattningar om träning och vikt att det kan vara svårt att skilja sant från falskt. Här reder vi ut fyra vanliga missuppfattningar.

Falskt: Konditionsträning är bästa träningsformen för att bränna fett
Du bränner förvisso fler kalorier under själva träningen när du konditionstränar, men när du styrketränar bränner du fler kalorier totalt sett. Det beror på att du fortsätter att bränna fett i 24 timmar efter styrketräningen. Ju mer muskler du har, desto mer fett bränner du. Kvinnor som styrketränar i en timme bränner i snitt 100 fler kcal det kommande dygnet än kvinnor som konditionstränar. Det visar en undersökning publicerad i den amerikanska tidskriften the Journal of Strength and Conditioning Research.
Det bästa för din hälsa är att du både tränar styrka och kondition. När du tränar kondition förbättras kroppens syreupptagningsförmåga och du blir mer uthållig.

Falskt: Man blir stor av styrketräning
Det finns många föreställningar om att man skulle bli stor och bullig av att styrketräna. Det är inte sant. Tvärtom är muskler mer kompakta än fett. Det gör att samma vikt tar mindre utrymme. Det innebär att ju mer muskler du bygger, desto tajtare blir din kropp.

Falskt: Muskler som inte används omvandlas till fett
Muskler kan aldrig omvandlas till fett eftersom det rör sig om två helt olika vävnadstyper.
Det som händer om du slutar styrketräna är att dina muskler krymper och du blir inte lika kompakt och fast i kroppen som tidigare. Fettcellerna lägger sig nu där du tidigare hade muskler och du upplever att du har gått upp i vikt.

Falskt: Gummiband är bäst om man vill få väldefinierade muskler
Det finns en falsk föreställning om att man får tonade, väldefinierade muskler om man använder gummiband och liknande redskap, medan man får bulliga muskler om man jobbar med fria vikter. Sanningen är att en muskelsammandragning alltid är en muskelsammandragning, oavsett hur den utförs. Gör man tillräckligt många sammandragningar växer muskeln. Hur den kommer att se ut beror både på hur mycket den tränas och på hur mycket fett som omger muskeln.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM