• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Grönsaker på tallrik

Att byta ut dåliga gamla vanor mot nya bra vanor är en konst i sig. Att sedan lyckas behålla dem är oftast ännu svårare. Du är inte ensam om att uppleva det svårt att lyckas med detta. Många tror att det beror på dålig karaktär, men det handlar snarare om att ge sig själv bra förutsättningar. Här är några bra råd som kan vara bra att tänka på när du vill fortsätta med dina nya vanor.

Låt förändringen ta tid

Att förändra en vana eller ett beteende går inte över en natt. Frasen “övning ger färdighet” stämmer bra i detta sammanhang. Hur många gånger satt du dig inte på cykeln innan du till slut kunde cykla helt på egen hand utan varken stödhjul eller en hjälpande hand? Att trilla och få skrubbsår är något man får räkna med när man lär sig cykla. På samma sätt får du räkna med ett att du antagligen kommer att snubbla på vägen ett flertal gånger innan du till slut övat in din nya vana. Det viktiga här är att inte ge upp utan bara hoppa på cykeln igen.

Sätt tydliga och rimliga mål

Att ha som mål att sluta stressa så mycket eller att äta nyttigare är alldeles för diffusa mål för hjärnan att registrera. Försök istället att konkretisera målen genom att bryta ner det i konkreta beteenden. Exempelvis genom att säga att du inte får jobba över mer än en dag i veckan eller genom att bestämma att du ska äta minst en tallrik med grönsaker till lunch varje dag.
Det är även viktigt att du sätter rimliga mål utifrån din livssituation. Att säga att du ska börja träna 5 gånger i veckan om du tidigare inte tränat alls är kanske inte ett rimligt mål. Om du dessutom jobbar heltid, har barn som ska hämtas på dagis och är mitt uppe i en flytt kanske målet att ta en lång promenad på helgen och komma iväg till gymmet 2 gånger i veckan är ett mer rimligt mål. Det handlar om att anpassa dina mål utifrån dina förutsättningar och livssituation just här och nu.

Hitta rätt motivationskälla

För att din nya vana ska bestå gäller det att du gör det av rätt, och för dig en värdefull, anledning. Att göra en förändring för någon annans skull eller med en yttre motivationskälla som exempelvis att bli smal till bikinisäsongen håller sällan i längden. Du ska göra det för din egen skull och motivationen ska bottna i att förändringen kommer att göra att du mår bättre både psykiskt och fysiskt. Då kommer den att bli mycket lättare att genomföra.

Det är även viktigt att ha rätt attityd till din livsförändring. Om ditt mål till exempel är att gå ner i vikt, tänk då inte att det innebär att du kommer behöva avstå från en massa saker. Se det istället som ett tillfälle att få testa ny god och nyttig mat och roliga träningsformer. Och nästan viktigast av allt är att du har kul under tiden för att inte tröttna eller ge upp. Gillar du inte spinning och är broccoli det värsta du vet, testa då Zumba och ta en morot istället. Hitta det du tycker är kul och som motiverar dig till att fortsätta.

Hantera motgångar

För att inte ge upp är det viktigt att vara förberedd på att du kommer möta motstånd. Vissa dagar kommer den nya vanan kännas tuff. Då gäller det att påminna dig själv om varför du gör förändringen. Sätt upp inspirerande lappar eller bilder på ställen där du oftast vet att du möter motstånd. Om du vill gå ner i vikt kan du exempelvis sätta upp en bild på de där favoritjeansen som du vill komma i på kylskåpet. Eller om ditt mål är att jobba mindre för att få mer tid till att umgås med familjen kan du sätta upp en bild på dem på jobbdatorn. Och om du någon gång inte lyckas, ge inte upp! Se det istället som en lärdom och tänk: Vad kan jag lära mig av detta och vad kan jag göra annorlunda för att undvika att det händer igen?

Det sägs att det inte går att lära gamla hundar att sitta. Men faktum är att om man verkligen vill något tillräckligt mycket finns det inget som hindrar en att genomföra en livsförändring.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM