• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Välj rätt rätt på julbordet

Man kan som bekant äta allt men inte alltid. Den kloka devisen går även att tillämpa då julbordet med tillhörandes frestelser dukas upp. Unna dig det du gillar men i måttliga mängder och välj därefter med fördel de mer nyttiga inslagen. Skriv ut och sätt upp julbordets bästa kom-ihåg-lista på kylskåpet!

Lax
Fullproppad med den nyttiga fettsyran omega-3. Dessutom innehåller samma fisk ansenliga mängder med D-vitamin som stärker skelett och ditt immunförsvar.

Sill
Precis som sin släkting laxen så innehåller den inlagda sillen mängder av omega-3 samt vitamin D. Sillen är rent generellt bra för hjärnans funktioner samt motverkar även hjärt- och kärlsjukdomar. Vad inte alla kanske känner till är att fiskens nyttiga fetter även fungerar som ett utmärkt smörjmedel för kroppens olika leder.

Kål
Kål är ett självklart inslag på de flesta julborden. Brunkål, grönkål eller rödkål. Och kål är faktiskt bland det nyttigaste vi kan stoppa i oss. Antioxidanter, betakaroten samt C- och E-vitamin.

Tips: Gör din egen julkål istället för att köpa färdig. Både godare, billigare och nyttigare. Eller varför inte göra en god och nyttig coleslaw till samma julbord.? Gott till de mer feta inslagen på julbordet. Använd gärna crème fraiche istället för majonnäs och tillsätt rostade hasselnötter och russin för ett mer juligt resultat.

Visste du förresten att kål i sin naturliga och råa form har en avgiftande effekt på mage och tarmsystemet?

Rödbetor
Sallad på samma beta förekommer på många julbord. Och nyttig är den i sin ursprungliga form. Antioxidanter är bara en av de nyttiga saker som rödbetan innehåller.

Tips: Att göra sin egen rödbetssallad går snabbt och är både nyttigare och godare än den köpta varianten. Koka egna rödbetor eller köp inlagda. Finhacka desamma och låt dem samsas med naturell yoghurt, syrliga äpplen och rödlök. Krydda med salt och peppar efter tycke och smak. Vackert för ögat och en av julbordets favoriter.

Sillsallad
Förenar det bästa av två världar. Sillen med sina nyttiga fetter i härlig förening med rödbetan. Tillsammans med äpplen, lök och potatis, (gärna i måttiga mängder), så är det en rätt som du gladeligen kan unna dig lite extra av.

Nötter
Äter du nötter en till fyra gånger i veckan så minskar risken att dö i hjärtrelaterade sjukdomar med hela 25 procent. Och äter du nötter mer än fem gånger så halveras risken! Det pekar alla moderna forskningsresultat på. Det räcker med en handfull nötter om dagen.

Så om suget sätter in under julhelgen så är det nötterna som du ska inrikta dig på. Paranötter, hasselnötter, mandlar samt valnötter är några av julens mer självklara inslag. Och det som förenar samtliga, är respektive nöts nyttighet.

Mandeln innehåller nyttiga mineraler och vitaminer och i valnötterna hittar man både omega-3, B- och E-vitamin samt zink och magnesium. Paranötterna innehåller även de magnesium men även selen och fosfor.

Tips: Ät gärna osaltade nötter. Under julen och rent generellt. Nyttigare och många gånger även godare då nötens naturliga smak kommer mer till sin rätt.

Fruktsallad
Gör din egen fruktsallad och duka upp som dessert efter avslutat julbord. Bra för matsmältningen rent generellt och en bra avrundning. Utgå gärna från apelsin och äpplen. C-vitaminer och nyttiga fibrer med andra ord. Dessutom är det säsong för apelsiner. Varför inte slanta ner några fina exemplar av blodapelsinen?

Tips: Addera gärna finhackad, torkad frukt som hör julen till. Toppa fruktsalladen med rostade hasselnötter. Snart har du gjort julens finaste efterrätt.

Vatten istället för julmust
Gör att maten kommer mer till sin rätt. Dessutom nyttigt –  istället för sockerbomben julmust.

Rulla egna köttbullar istället för att köpa dem i butik
De färdiga köttbullarna som du köper i din butik innehåller sällan mer än 70 procent kött. Dessutom är de ofta förstekta via fritering. Samma fritering genererar fetter som är dåliga för både hjärta och kärl. Därför ska du, i mån av tid, kosta på dig att göra dina egna köttbullar.

Använd gärna nötfärs istället för blandfärs. Tillsätt riven lök och smaksätt dem ytterligare med julens godaste senap. Krydda dem med finmald kryddpeppar och salt i lagom mängd. Snart är ett antal riktigt juldoftande köttbullar klara.

Tips: Låt nötfärsen ta smak av riven morot. Då kommer du att få ett bra mycket saftigare slutresultat.

Kalvsylta istället för prinskorv
Visste du att prinskorven i regel bara innehåller 60 procent kött? Resten är rena utfyllnaden där mängden fett står för en ansenlig del. Då är det bättre att ägna sig åt klassikern kalvsylta.

Titta gärna på innehållsdeklarationen innan du köper din sylta. Ju mer kött desto bättre – är en bra tumregel. Oavsett fabrikat så innehåller kalvsylta sällan mer än 6 gram fett. Rena rama smalmaten med andra ord. 

Egna gotter istället för chokladask
Avsätt lite tid för att göra ditt eget julgodis. Det går snabbare än vad man kan tro och blir bra mycket godare. Utgå från mörk choklad med högt kakaoinnehåll och godsaker som nötter och torkad frukt.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM