• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Man på brygga

D-vitamin får vi dels i oss via vår mat, men även genom solljuset. Det gör att vi nordbor kan behöva tänka lite extra på att få i oss D-vitamin under de mörka vintermånaderna. Alla våra produkter är noggrant sammansatta för att säkert innehålla alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver, inklusive det viktiga D-vitaminet.

D-vitamin har en betydande roll för många olika funktioner i våra kroppar. Bland annat hjälper det till att reglera balansen mellan fosfor och kalcium i blodet och gynnar den normala skelettbildningen*. Vi får i oss det viktiga D-vitaminet genom vår kost, men även genom att exponera huden för solljus. Just solljuset spelar en betydande roll för att kroppen själv ska kunna tillverka D-vitamin. Under sommaren lagras vitaminet i kroppen för att sedan användas en bit in på vintern när solen inte är lika stark. Därför kan vissa grupper som inte vistas så mycket utomhus, till exempel äldre personer, behöva ta extra tillskott av D-vitamin.

Brist på D-vitamin – inte så vanligt

Utöver vissa specifika grupper som inte får tillräckligt mycket solljus, är D-vitaminbrist inte så vanligt bland gemene man. Den som äter varierat, vistas utomhus i dagsljus och inte äter mediciner eller har någon sjukdom som påverkar, får i regel i sig tillräckligt med D-vitamin på naturlig väg.

Livsmedel som innehåller mycket D-vitamin

D-vitamin i vår mat finns främst i fisk, till exempel sill, lax, abborre och makrill. Även svamp, ägg och kött har ett naturligt högt innehåll av D-vitamin, samt en del mejeriprodukter som berikas med vitaminet. För vegetarianer och veganer kan det vara lite extra svårt att få i sig D-vitamin, och tillskott kan därför behövas. Om du väljer att ersätta någon eller alla dina måltider med någon av våra produkter kan du alltid vara säker på att få i dig tillräckligt med D-vitamin eftersom vi noggrant tillsatt alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver.

Tips för att få i sig D-vitamin

  • Se till att vistas regelbundet utomhus i dagsljus. Även på vintern en molnig dag ger dagsljuset effekt och har dessutom positiva effekter för vårt välmående.
  • Ät fet fisk flera gånger i veckan.
  • Ät ägg.
  • Välj mejeriprodukter som berikats med D-vitamin (mini-, lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar.)
  • Ta D-vitamintillskott om du vistas inomhus väldigt mycket eller är vegan.

*Vitamin D bidrar till normalt upptagande/utnyttjande av kalcium och fosfor och att bibehålla normal benstomme.

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM