• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Snart är det julafton och då väntar förutom Karl-Bertil och julklappar även en dag fylld av julmat och godis av alla de slag. Självklart ska du kunna unna dig att äta gott men ha i åtanke att det bland julmaten lurar en mängd kalorifällor. Här kommer en lista på några av de värsta kalorifällorna på julbordet och hur du kan undvika dessa.

Julskinka
Skär bort eventuellt fett på julskinkan och ta gärna stark senap som sätter igång ämnesomsättningen. Om du ska äta skinkmacka, välj ett mörkt bröd eller knäckebröd som innehåller mer fibrer än ett ljust.

Janssons frestelse
Denna klassiker är en självklarhet på ett traditionellt julbord. En vanlig Janssons innehåller många kolhydrater och fett. Detta kan enkelt fixas genom att man byter ut grädden mot lättmjölk och matlagningsgrädde.

Prinskorv och köttbullar

Prinskorvar kan innehålla mycket mättat fett. Läs på paketen och välj en med högt köttinnehåll. När det kommer till köttbullar, gör dem själv. Köp en mager färs (alternativt en kycklingfärs) och använd inte grädde i köttbullssmeten.

Julost
Ostar i allmänhet innehåller både mycket protein och kalcium vilket är bra, men många av de ostar som finns att välja mellan på julbordet innehåller även mycket fett. Fyra skivor brieost innehåller cirka 180 kalorier så ät med måtta eller välj ostar med låg fetthalt.

Paté och pastejer
Patéer och pastejer är i allmänhet mycket feta. Om du inte kan vara utan dessa läckerheter försök att välja en gjord på grönsaker som exempelvis morotspaté.

Julgodis och kakor
Godis är gott men innehåller tyvärr endast tomma kalorier i form av fett och socker och har varken vitaminer, mineraler eller fibrer. Välj hellre nötter, torkad frukt eller choklad med hög kakaohalt. Även kakor innehåller oftast bara tomma kalorier och bör därför ätas med måtta. Bestäm innan hur många du får äta eller hoppa över dem helt. Ta hellre en bit mörk choklad till kaffet.

Juldricka
Julmust och annan läsk innehåller många kalorier. Drick vatten istället och försök dricka det under hela dagen för att hålla uppe förbränningen och bidra till snabbare mättnadskänsla. Alkohol innehåller även det många kalorier så drick med måtta eller undvik det helt. Erbjud dig exempelvis att köra hem så slipper du frågan om påfyllning i vin- eller ölglaset.

Självklart ska du kunna äta av dina favoriter på julbordet men ät dem med måtta och ät långsamt eftersom du då tenderar att känna efter ordentligt om du är mätt eller bara äter för att det är så gott. Börja även med att äta av det på julbordet som du kan äta av med gott samvete som exempelvis lax, ägg, sallader (som inte ligger i feta såser vill säga) och alla former av kål.

God jul!

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM