• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Har du tränat regelbundet under flera månader, eller kanske till och med år, men går ändå upp i vikt? Då kan du ha hamnat i någon av dessa fem fällor. Läs mer – och ta dig ur din fälla.

1. Din träning får dig att äta för mycket
Det är lätt hänt att man äter för mycket när man tränar. Förvisso bränner träningen kalorier, men hur många kan vara svårt att bedöma. Det är inte ovanligt att man underskattar kaloriintaget och överskattar hur mycket förbränning träningen leder till.

Lösning: För att din träning ska ge önskad effekt på vikten ska den kombineras med en hälsosam diet med rätt antal kalorier i förhållande till ditt mål: viktminskning eller viktkontroll.

2. Du tränar för mycket
Trots att du kör spinning i ottan, joggar efter jobbet och aldrig missar ett pass på gymmet står vågen stilla. Då är det lätt att tappa hoppet. Problemet är att du övertränar på ett sätt som inte passar din kropp.
Om du tränar så mycket att du känner dig helt slut och bara vill vila resten av dagen, då är det för mycket. Och för mycket är inte heller bra. Din träning ska förvisso vara utmanande, och det är naturligt att bli trött efteråt, men bara till en viss gräns. Annars skadar du din kropp. Överträning kan leda till sockerbegär, försvagat immunsystem och sömnlöshet. Det kan i sin tur leda till att du går upp i vikt.

Lösning: Du bör följa ett träningsprogram som är anpassat efter din nuvarande styrke- och konditionsnivå. Programmet ska vara utmanande, men inte köra helt slut på dig. Om du är osäker på hur du ska lägga upp din träning, ta hjälp av en personlig tränare. Tillsammans sätter ni upp mål som passar dig och du får ett individuellt utformat träningsprogram.
Om du har svårt att hinna med träning på ett gym, be om ett program som fungerar i ditt liv. Cykelturen till jobbet, promenaden under lunchrasten och armhävningarna framför tv:n är också träning.

3. Du bränner färre kalorier än du tror
Det är lätt att förledas av alla tjusiga gymmaskiner som talar om hur många kalorier man har bränt, men siffrorna du ser stämmer sällan. Det är vanligt att de överskattar kaloriförbrukningen med så mycket som 30 procent.
Det beror på att maskinerna bygger på en uppskattad snittvikt. Såvida du inte kan knappa in din egen vikt ska du alltså ta maskinens siffror med en stor nypa salt.
Detsamma gäller maskiner som mäter hjärtfrekvensen. Studier visar att vid samma kaloriförbrukning visar maskiner som mäter armarnas aktivitet en högre hjärtfrekvens än maskiner som mäter benaktivitet. Den högre hjärtfrekvensen lurar dig till att tro att du bränner mer än du gör.

Lösning: Räkna kalorier baserat på sträcka istället. Exempel: Om du vill bränna 300 kcal så ska du jogga 5 kilometer, cykla 16 kilometer eller promenera 6,5 kilometer.

4. Din träning är för ensidig
Visst är det kul med zumba eller tennis, men du ska inte fastna och bara göra en enda sak om och om igen. Då är risken stor att vågen står stilla. Din kropp behöver variation!
Det är genom omväxlande träning som du får en starkare och mer slimmad kropp. Det finns inte en enda träningsform som kan åstadkomma allt som din kropp behöver.

Lösning: Skapa ett veckoprogram där du varierar olika typer av träning: kondition, styrka, flexibilitet och bålstabilitet. Då aktiverar du kropp och knopp, och får bra förbränning. För bästa resultat bör du träna styrka minst tre gånger i veckan och kondition tre till fem gånger i veckan. Du kan gärna träna både kondition och styrka under samma träningspass.

5. Du har slutat utmana dig själv
Om du kör samma vikter på gymmet vecka ut och vecka in, då är det dags att tänka om. Du måste öka vikten om du ska kunna fortsätta bygga muskler och bränna kalorier. Och när du ändå rör om i grytan, anmäl dig till något nytt pass. Varför inte prova pilates eller yoga? Din kropp älskar nya utmaningar.
Tricket är alltså att fortsätta utmana sig själv hela tiden, att aldrig fastna i gamla hjulspår. Det som är tufft idag blir lätt efter ett antal veckor, och då ska du givetvis höja ribban. Annars slöar kroppen till sig och går på rutin.

Lösning: Möjligheten till nya utmaningar är många. Du kan exempelvis öka vikterna, lägga på mer motstånd på spinningen eller arbeta mer intensivt på step up-passet. Förändringarna kommer att kickstarta din kaloriförbränning och du fortsätter att gå ner i vikt.

POPULÄRA PRODUKTER

RELATERADE BLOGGINLÄGG

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM