• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna
Fötter på våg

Vi har alla en eller flera dåliga vanor som kan upplevas som omöjliga att bryta. Våra vanor kommer från tankekedjor som vanligtvis är uppbyggd av tre delar: en känsla som aktiverar en tanke och till följd av tanken ett beteende. Ett exempel är en så pass vanlig tankekedja som när du känner hunger så tänker du automatiskt “jag måste äta” och du springer iväg till kylskåpet och äter.

Ett bra exempel på att testa hur dessa tankekedjor är uppbyggda och hur de påverkar våra tankar och handlingar är att fråga dig själv vilken färg du tänker på när du hör ordet brandbil. Vanligtvis tänker man på färgen röd och detta är baserat på en tankekedja som byggts upp av att du sett ett flertal röda brandbilar vid ett flertal tillfällen. Men om det i morgon beslutades att alla brandbilar skulle målas gröna så skulle du första gången du såg en grön brandbil uppleva ett starkt obehag och uppleva att något var fel. Men efter ett tag när du har sett tillräckligt många gröna brandbilar vid olika tillfällen kommer din tankekedja att förändras och du tänker automatiskt på färgen grön när du hör ordet “brandbil”.

Samma sak gäller för tankekedjan som gör att så fort du känner hunger eller sug går du och äter något. Nästa gång du känner hunger eller sug och är på väg till kylskåpet stanna upp och tänk annorlunda denna gång. Tänk istället: Ha! Jag känner hungerkänslor, det innebär att jag håller på att gå ner i vikt och är på väg att bli den person jag vill vara. Du kan till och med skriva en lapp och sätta på kylskåpet för att påminna dig om de nya tankar du vill koppla till hunger och sug.  Man behöver inte vara en slav under sina egna tankar, du kan styra om dem med enkla knep.

Viktigt att ha i åtanke är att du inte vinner varje strid mot dina gamla tankekedjor. Du kommer att falla tillbaka i gamla dåliga vanor ibland. Då är det viktigt att inte ge upp och inse att du kommit en bra bit på vägen. Allt börjar med att bli medveten och känna igen dina tankekedjor och ta beslutet att försöka byta dem. Ju mer du kämpar desto lättare blir det och du blir starkare ju mer du övar. Det är precis som när du tränar. Första gången du gör en armhävning är det svårt och tungt. Men ju oftare och ju fler du gör desto lättare blir det.

När du ska förändra dina tankekedjor kan det vara bra att ge sig själv lite tid att hinna tänka om. Som vi tidigare nämnt kan det vara ett bra tips att sätt en lapp på kylskåpet där det står “Vänta 30 sekunder innan du öppnar mig”. Ett annat tips är att inte ha ditt favoritgodis eller snacks hemma. Då tvingas du gå ända till affären för att köpa något gott vilket ger dig tid att ifrågasätta om du verkligen ska ha den där chokladkakan. Antagligen blir svaret nej om du kopplar på din nya tankekedja som ska leda dig till ditt mål.

Sist men inte minst är bästa sättet till att nå en förändring att berätta vad du önskar förändra för andra. På så sätt blir det svårare att komma undan och du kan få både stöd och hjälp att klara av förändringen du vill åstadkomma.

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM