• Pengar tillbaka om du inte går ner i vikt!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

När dagarna blir kortare och mörkare är det inte konstigt att man känner sig trött och hängig och många drabbas av höstdepression. Hur vet du att du drabbats av en höstdepression och hur tar du dig igenom den?

Tecken på att du antagligen drabbats av en höstdepression är att du känner dig nedstämd och håglös, saker som tidigare intresserat dig är inte längre kul, du sover mer men är ändå trött, du känner ett starkt sug efter kolhydrater så som godis eller liknande, du har svårt att koncentrera dig och symptomen påverkar ditt sociala liv negativt.

Känner du igen dig? Då har du antagligen drabbats av höstdepression. Anledningen till att vi blir deprimerade under hösten är att när vi får mindre solljus utsöndrar tallkottskörteln för mycket av sömnhormonet melatonin och vi blir tröttare och mer känsliga för påfrestningar. Här kommer några tips på hur du kan lindra symptomen eller komma genom depressionen.

– Försök vara ute så mycket som möjligt under de få soltimmarna som finns. Ät till exempel lunch ute eller ta en långpromenad på helgen. Använd inte solglasögon då solen måste gå in genom ögonen för att ha möjlighet att minska produktionen av melatonin.

– Sov mer och använd dig av en väckarklocka som simulerar solljus för att lättare ta dig upp på morgonen.

– Tänd många lampor och sitt och jobba nära ett fönster om möjligt.

– Undvik att dricka kaffe och te, framförallt på kvällstid.

– Rör på dig och försök träna regelbundet.

– Boka en höstresa till solen och värmen.

– Testa ljusterapi eller införskaffa en egen ljusterapilampa.

– Ät mörk choklad som höjer humöret.

Om inget av detta hjälper rekommenderas det att man uppsöker läkare.

Relaterade Blogginlägg

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM